هر شب با قرآن/ دو گوهر قیمتی

۲۴م آذر ،

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

آیه۳۶- ۳۷ سوره إسراء

وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا ﴿۳۶﴾

وَلاَ تَمْشِ فِی الأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا ﴿۳۷﴾

و هرگز پیروی مکن از آنچه تو را بدان علم نیست. همانا که گوش و چشم دل، همه (هریک نسبت به استعداد خود) نزد خداوند مسئول خواهند بود ۳۶

و در زمین به غرور و تکبر راه مرو که تو نه زمین را توانی شکافت و نه در عظمت و سربلندی به کوه توانی رسید ۳۷

*آن خازن گنج‌های عالم پس از گوهر فشانی در آیات پیشین اینک دو گوهر قیمتی دیگر بر دامن ما می‌فشاند که بازار جواهریان بصره را بی اعتبار می‌کند.

*سعدی در گلستان از زبان اعرابی حکایتی آورده است که بازار همه گوهر فروشان عالم را از رونق انداخته است.

*گوهر اول این است که آدمی نباید در پی چیزی که به آن علم ندارد چشم بسته حرکت کند. آخر آدمی را چشم و گوش و عقل و هوش داده‌اند و خداوند بدین نعمت‌ها ما را مسئول خواهد دانست.


*این دستور اگر پیروی شود همه تبلیغات دروغ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و تعصبات و تقلید های کورانه را در جامعه از میان خواهد برد. در جوامع شرقی این گرایش به پیروی از چیزی که نمی‌دانند بیشتر احساس می‌شود.

*البته غربیان نیزقرنها گرفتار این مشکل بوده و می باشند که به سبب تعصبات دینی و نژادی و اغراض اقتصادی و غیره از چیزی پیروی کنند که بدان علم ندارند اما کوشیده‌اند که به تدریج از این صفت لااقل در مسایل دینی بپرهیزند.

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.