هزاردستان؛ سریال برگزیده منتقدان سینمایی

مجله فیلم آخرین کتاب سال خود را به پرونده «۳۰ سال سریال‌سازی در ایران»‌ اختصاص داده و با نظرسنجی از حدود ۶۰ نفر از منتقدان سینمایی درخشان‌ترین سریال‌های بعد از انقلاب را انتخاب کرده است.


نکته قابل توجه و کنجکاوی‌برانگیز کتاب سال فیلم این است که دست‌اندرکاران این نشریه معتبر توجهشان را به رسانه فراگیر تلویزیون معطوف کرده و برای اولین بار محور اصلی یک سالنامه را به موضوع سریال‌سازی اختصاص داده‌اند.


در مقدمه این پرونده نیز نویسنده به همین نکته اشاره کرده و نوشته است: حضور عوامل حرفه‌ای در پشت و جلوی دوربین که بدون دغدغه گیشه و نگرانی بازگشت سرمایه کار می‌کنند و امکان تجربه‌های پرهزینه دارند صنعت سریال‌سازی را در ایران به امری قابل تامل تبدیل کرده است.


این یادداشت ادامه می‌دهد:‌ امسال قرعه به نام موضوع سریال‌های تلویزیونی افتاده؛ موضوعی بسیار گسترده که طولی به قدر عمر و تاریخ تاسیس تلویزیون دارد و عرضی به تعداد شبکه‌ها و ساعت پخش‌شان. این روزها صنعت سریال‌سازی در جهان، بیش از هر زمان فراگیر شده و گواه آن اقبال عمومی به سریال‌های متعدد جهان مانند گمشدگان، فرار از زندان، ۲۴، دوستان و… است که دی‌وی‌دی فصل‌های مختلف آن در اکثر خانه‌ها دیده می‌شود.


شرایط سریال‌سازی در ایران، نگاهی جامع به مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی،‌ نقش و تاثیر تهیه‌کننده و بودجه در صدا و سیما، ناکامی کارگردانان معتبر سینما در سریال‌سازی و نگاهی به سیر تیتراژ در سریال‌های سه دهه از جمله موضوعاتی هستند که در این سالنامه نویسندگان مجله فیلم به آن توجه کرده‌اند.


این کتاب سال شامل مطالبی با محوریت یادآوری سریال‌های برگزیده، بررسی کارنامه سریال‌سازی کارگردان‌های برتر و نقد و بررسی سریال‌های مورد اشاره است.


در نظرسنجی انجام شده سریال‌های هزاردستان، قصه‌های مجید و امام علی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند.


در رده‌های بعدی نام سریال‌هایی چون روزگار قریب، کوچک جنگلی، افسانه سلطان و شبان، روزی روزگـاری، خانه سبز، شب‌های برره، سربداران، پاورچین، زیر تیغ، داستان یک شهر، مدار صفر درجه و آرایشگاه زیبا در رده‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.


احسان رحیم‌زاده – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.