هزینه‌های هنگفت برای دختران فاسد و گانگسترها/ سقوط امپراطوری مرداک

در نگاه اول به طور حتم تماشاچی بیرونی، این محاکمه را یکی از جلسه های دادگاهی در انگلیس ارزیابی می کند ولی به عقیده «جان لینسرز» نویسنده کتاب «ظهور و سقوط امپراطوری مرداک» این حادثه ای غیر قابل جبران در شهرت خانوادگی غول رسانه ای جهان محسوب می شود و حتی می تواند نقطه ای برای شروع سقوط امپراطوری اش باشد.

لینسرز، خبرنگار روزنامه های انگلیسی در این کتاب تقریباً موثق و بر اساس مستندات و مدارک معتبر، شنود تلفن های خصوصی توسط تیم مرداک را احمقانه ترین و پرهزینه ترین کار دار و دسته مرداک عنوان می کند که چنان ضربه ای به پیکر خانواده مرداک وارد کرده که از زمان ظهور این امپراطوری توسط مرداک پدر در سن ۲۲ سالگی در یکی از روزنامه های محلی استرالیا بی سابقه بوده است.

مرداک پدر دقیقا کار خود را با هدف ایجاد یک پدرخوانده رسانه ای در غرب وحشی شروع کرد که البته توسط پسرش در انگلیس و روزنامه های بریتانیایی متمرکز شد. جنگ و پیروزی او در مقابل رابرت مکسول صاحب و مالک غول رسانه ای جهان News Of The World در سال ۱۹۶۸ قوام تازه یافت که شروع جنگ های بعدی او را رقم زد به طوری که تمام عمر خود و پسرش، صرف همین جنگ و ساخت امپراطوری عظیم رسانه شد.

وقتی آنها توانستند روزنامه سان را از چنگ مکسول خارج کنند تقریباً پایه های این امپراطوری را بنا کردند که در اینجا داستان های حاشیه ای زندگی آنها شروع می شود. نویسنده در یکی از فصول به زندگی خصوصی مرداک ها اشاره می کند که در آن می توان هزینه های هنگفتی در عیش و نوش، مصرف الکل، دختران فاسد، تماس های نامشروع با افراد با نفوذ، نیروهای پلیس و به طور همزمان با گروههای گانگستر را مثال زد.

خانواده مرداک از این زمان به بعد وارد فصل جدیدی از زندگی خود می شوند که مجبورند برای حیات خود، پول زیادی به نگهبانان اطراف خود بپردازند. زمان به تدریج برای خانواده مرداک می گذرد و قدرت آنها به جایی می رسد که می توانند در سال ۱۹۷۵ گاگ ویتلام، نخست وزیر استرالیا را از کار برکنار کنند و کار به جایی برسد که سیاسیون و رهبران بریتانیایی از اخبار روزنامه های تحت فرمان مرداک نگران باشند.

تمام این داستانها در حالی در کتاب لینسرز مطرح شده است که نویسنده نه تنها به قدرت بی حساب مرداک اعتراف می کند ولی از گفتن این مطلب به عنوان یک خبرنگار ترسی ندارد که اشتباهات پدرخوانده رسانه های انگلیسی اشتباهاتی است که در آینده باید هزینه زیادی برای آنها پرداخته شود. وی به گردونه شانسی اشاره می کند که اگر مرداک سرش را از آن بردارد به طور حتم سقوط در انتظار او خواهد بود.

پیش بینی لینسرز این است که در حال حاضر بیشتر قدرت ها دست حمایت خود را از مرداک برداشته اند و انتظار سقوط امپراطوری رسانه وی چندان هم بعید نیست.
 

اکسپرس/ ۱۶ ژوئن/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.