هزینه تولید خودرو باید کاهش یابد

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 هزینه تولید خودرو باید کاهش یابد

هزینه تولید خودرو باید کاهش یابد

ممتازنیوز: دبیر سابق انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره قیمت خودرو گفت: ‌نرخ ها با توجه به هزینه تمام شده تولید، ساماندهی می شود و مسیر تعیین قیمت و عرضه این محصول روشن است.

به گزارش ممتازنیوز، محمدرضا نجفی منش در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: با توجه به اینکه روند کنونی نرخ ارز ادامه می یابد، قیمت ها نیز تغییری نخواهد کرد و اگر افزایش نیابد، کاهشی هم نخواهد بود.
وی برخی مطالب مبنی بر کاهش قیمت خودرو را شایعه خواند و گفت: در سال جاری قیمت تولید خودرو کاهش نمی یابد و باید هزینه های تولید را جبران کنیم تا تولید هم پایدار بماند.
نجفی منش تثبیت نرخ ارز را در کنترل هزینه تولید موثر دانست و گفت: اگر آمار تولید خودرو هم به ظرفیت میلیونی برسد در ساماندهی هزینه های تولید و قیمت واقعی این محصول، موثر خواهد بود.
نجفی منش اظهار داشت: هر گونه کاهش قیمت منوط به کاهش هزینه های تولید مانند مالیات و حمایت های دولت است و نمی توان تولید را در مرحله زیاندهی ادامه دارد.
نجفی منش پیش از این هم با بیان اینکه سود خودروسازان و قطعه سازان در سالهای اخیر حدود ۵ درصد بوده است، گفته بود: قرار نیست درباره قیمت خودرو اتفاق جدیدی بیفتد.
دبیر سابق انجمن قطعه سازان خودرو افزوده بود: فعالان اقتصادی خواهان تک نرخی شدن ارز با قیمت واقعی هستند تا با اطمینان بیشتری برنامه ریزی کنند. چند نرخی شدن ارز همواره موجب رانت خواری می شود و باید به سمت تک نرخی شدن برویم.
نجفی منش گفته است: ما خواهان ایجاد شرایط برابر با خودروسازان خارجی در داخل کشور هستیم. خودروسازان خارجی علاقه مندند به ایران بیایند چون بازار ایران برای آنها ارزشمند است و امیدواریم با دیپلماسی هوشمند خارجی این مهم تحقق یابد و از ظرفیت های داخلی و خارجی برای توسعه صنعت خودرو کشور استفاده کنیم.
بنابراین گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا اعلام کرده است: قیمت خودرو که پیش از این بر اساس ارز مبادله ای محاسبه می شد، هم اکنون بر مبنای ارز آزاد است و امکان کاهش قیمت وجود ندارد.
محمد‌رضا نعمت‌زاده افزود: بررسی های وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرف کنندگان نشان می‌دهد نرخ های جاری خودرو در کف قیمت قرار دارد و شورای رقابت مهلت خواسته است تا قیمت‌ها را بر اساس ارز آزاد محاسبه کند.
نمت‌زاده گفت: البته از خودروسازان خواسته‌ایم کمتر سود ببرند و امسال همین قیمت‌های فعلی خودرو را دنبال کنند، هر چند ممکن است در برخی موارد تغییری نیز داشته باشیم.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.