هزینه حوادث ترافیکی در ایران ۱۰ برابر بودجه ساخت راههای کشور

۲۱ آبان ،
ممتاز نیوز :رئیس مرکز مدیریت حوادث و سریعتهای پزشکی، بها حوادث ترافیکی در کشورمان را معادل ۱۰ برابر بودجه ساخت و نگهداری راهها دانست.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر غلامرضا معصومی گفت: بها وارد بر بخش سلامت جامعه ۷/۶۷ درصد کل بها تصادفات است که ۷/۴ درصد تولید ناخالص ملی است.وی افزود: بها حوادث ترافیکی بر اساس آخرین مطالعه انجام  شده در کشور (۱۳۸۶) معادل ۱۸۰۰۰۰میلیارد ریال یعنی معادل ۷ درصد تولید ناخالص ملی است. این یعنی بیش از ۱۰ برابر بودجه کل ساخت و نگهداری راههای کشور است.

معصومی ادامه داد: بر اساس این مطالعه، بها وارد بر بخش سلامت جامعه ۷/۶۷ درصد کل بها تصادفات است یعنی ۷/۴ درصد تولید ناخالص ملی که شامل بها فوت، معلولیت، از دست رفتن کیفیت زندگی و آثار فرهنگی و اجتماعی ( ۲/۵۰ درصد)، بها های پزشکی مصدومین ( ۱۱ درصد)، بها زمان از دست رفته (۱/۵ درصد) و بها اختلال در جامعه و محل کار و لزوم جایگزینی نیروی کار (۵ درصد) است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و سریعتهای پزشکی کشور گفت: بر اساس آخرین یافته ها، بها متوسط برای یک جرح سبک (۸/۱۴۰)، جرح متوسط (۶/۱۴۶) و جرح شدید (۹/۴۰۶) میلیون ریال است.وی گفت: بر پایه این گزارش تفسیری، دهه ایمنی جاده ای، سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ است که از طرف سازمان ملل متحد، به عنوان دهه اقدام برای کاهش حوادث ترافیکی، نامگذاری شده است. در کشور ما نیز همزمان با آغاز برنامه در دنیا، با حضور وزیر بهداشت و نمایندگان ارگانهای مسئول از سال پیش آغاز  شد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.