هزینه مالکیت خودرو رو به افزایش است

۲۹فروردین۱۳،

بازار خودرو آمریکا؛

هزینه مالکیت خودرو رو به افزایش است

به طور کلی هزینه های مالکیت خودرو نسبت به سال قبل افزایش یافته به طوری که برای مثال مالکیت یک خودرو سدان در سال جاری ۲ درصد بیشتر از سال قبل است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از سایپانیوز، هزینه داشتن یک خودرو مثل تویوتا کمری یا فورد فیوژن در سال در آمریکا حدود ۹ هزار و ۱۲۲ دلار است. به بیان دیگر راندن این دو خودرو برای صاحب آن ۶۱ سنت به ازای هر مایل است البته با این فرض که این خودرو در سال ۱۵ هزار مایل (۲۵ هزار کیلومتر) می پیماید. (اگر دلار ۳۶۰۰ تومان محاسبه شود به ازای هر کیلومتر تقریبا ۱۴۰۰ تومان!)
البته این رقم تقریبی است و بستگی بسیاری به نوع و اندازه خودرو و نحوه استفاده از آن و همچنین محیطی دارد که در آن تردد می کند. در آمریکا مالکیت یک خودروی کوچک ۷ هزار دلار و یک خودروی SUV، ۱۱ هزار و ۶۰۰ دلار هزینه دارد. برای محاسبه هزینه مالکیت، هزینه های سوخت، تعمیر و نگهداری، بیمه، فرسودگی لاستیک ها و کاهش ارزش خودرو را در نظر می گیرند. از بین این موارد نامبرده، بیشتر از همه هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو گران شده و نسبت به سال قبل ۱۱٫۲۶ درصد افزایش داشته است. هزینه های تعمیر و نگهداری به طور متوسط ۵ سنت به ازای هر مایل محاسبه شده چون هم دستمزد مکانیک افزایش یافته هم قیمت قطعات یدکی بسیار شده و هم زمان وارانتی طولانی تر شده است (اکثر شرکت ها تا پیش از این میگفتند اگر محصولی از رده خارج شود تا ۱۰ سال قطعات آن وارانتی است؛ یعنی قطعات یدک تا ۱۰ سال در بازار یافت خواهد شد اما اکنون بعضی شرکت ها برای آسوده کردن خیال مشتری ها این زمان را طولانی تر کرده اند اما به هر حال هزینه آن از جیب سازنده نیست بلکه همیشه مشتری این هزینه ها را پرداخته می کند).
در ایالات متحده بیمه خودروهای سدان نیز ۲٫۷۶ درصد افزایش یافته است. اگر خودرویی تصادف نداشته باشد هزینه بیمه در آمریکا سالانه حداقل ۱۰۲۹ دلار است.
هزینه سوخت در سال جاری نسبت به سال قبل تنها ۱٫۹۳ درصد رشد داشته البته قیمت بنزین معمولی ۳٫۸۴ درصد افزایش پیدا کرده اما هزینه لاستیک از سال قبل تا به حال در آمریکا ثابت مانده است.

   

پنجشنبه ۲۹ فروردین   ۲۲:۳

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.