هزینه واردات خودرو ۱۰ درصد افزایش یافت

۰۱م آذر ،

34.7.86-1.jpg

یک کارشناس خودرو از رشد ۱۰ درصدی هزینه واردات خودرو به کشور خبر داد.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: از امروز با اجرای طرح تازه و کاهش ۴۵ درصدی تعرفه، نرخ موثر سود و عوارض خودرو به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید اما با توجه به استفاده از نرخ ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع، هزینه موثر واردات خودرو در حوزه حقوق و عوارض گمرکی با افزایشی حدودا ۱۰ درصدی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش از این جمع حقوق و عوارض گمرکی هر دلار هزینه شده برای واردات خودرو، ۱۱۰۳ تومان بود که با اجرایی شدن طرح تازه و با در نظر گرفتن نرخ روز اتاق مبادلات و کاهش تعرفه، این مقدار به ۱۲۴۲ تومان افزایش خواهد یافت.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه با اجرای طرح تازه، علیرغم آنکه ظاهرا تعرفه واردات خودرو نصف شده اما هزینه‌های گمرکی واردات افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در حدود دو سال قبل سهم هزینه گمرکی در قیمت خودرو با توجه به تفاوت نرخ خرید واقعی ارز با نرخ محاسبه گمرک، از حدود ۵۰ درصد به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یافته بود ولی با تغییر نرخ محاسبه حقوق و عوارض گمرکی و با توجه به اینکه تنها سود و عوارض گمرکی ۴۵ درصد کاهش یافته و سایر هزینه‌های قانونی مانند مالیات و عوارض شماره‌گذاری و مالیات بر ارزش افزوده با نرخ تازه محاسبه می‌شود، جمعا می‌توان تخمین زد هزینه واردات خودرو حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی دربارهٔ بعضی خبرها اعلام شده دربارهٔ واردات مدل ۲۰۲۴ محصولات هیوندایی و کیا با ارز مرجع، اظهار کرد: منظور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دربارهٔ اعلام نرخ محصولات هیوندایی و کیا با ارز مرجع، محاسبه تعرفه واردات این محصولات با ارز ۱۲۲۶ تومانی بوده است نه تخصیص ارز مرجع برای واردات خودرو.

فربد ادامه داد: طبق قانون برای پرداخت سود، عوارض و حقوق دولتی واردات کالا، نرخ معادل ریالی کالا باید مشخص باشد به همین سبب بانک مرکزی نسبت به اعلام نرخ معادل ارزش ارزهای خارجی به عنوان ارز مرجع اقدام می‌کند تا گمرکات کشور بتوانند نسبت به تعیین حقوق و عوارض و اخذ آن‌ها از واردکنندگان اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین قیمت اعلامی محصولات هیوندایی و کیا تنها تا زمان محاسبه ارزش کالاها با ارز مرجع به قیمت ۱۲۲۶ تومان برای هر دلار معتبر است و در صورت تغییر آن، این قیمتها قابل تغییر خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.