هزینه ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری فساد در افغانستان

۱۹ام بهمن ،

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: هزینه‌های فساد در افغانستان با افزایش چشمگیر در سال ۲۰۱۲ به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گزارش در حالی منتشر می‌شود که حامد کرزای، رییس‌جمهوری افغانستان همواره می‌گوید که دولتش را از مقام‌های فاسد پاک می‌کند.

جامعه جهانی همواره از معضل فساد در افغانستان ابراز نگرانی کرده است، چرا که فساد سبب کاهش اعتماد به دولت کرزای می‌شود. کشورهای اهداکننده کمک مالی به دولت کابل نیز هراس دارند که از این بودجه‌ها سوء استفاده شده و یا این بودجه‌ها به دست مقام‌های فاسد بیفتد.

از سوی دیگر، گزارش دفتر سازمان ملل در امور جرایم و مبارزه با فساد نشان می‌دهد، تلاش دولت افغانستان برای محدود کردن پرداخت رشوه ناکام مانده است.

ژان لوک لماهیو، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: معنای فساد این است که شما در بخش خدمات دولتی ضعیف عمل کرده‌اید. ۵۰ درصد جمعیت افغانستان دستکم یک بار در سال ۲۰۱۲ به مقام‌های دولتی رشوه پرداخت کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۰۹ با ۹ درصد کاهش همراه بوده است. این گزارش بر پایه مصاحبه با ۶۷۰۰ افغان در سراسر این کشور تنظیم شده است.

از سوی دیگر مجموع رشوه پرداختی به مسوولان دولتی به ۴۰ درصد افزایش یافته و به ۳٫۹ میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.