هشدارعراق به ترکیه

جهان > خلیج‌فارس– گروه بین‌الملل:
با بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه به‌دنبال بحران سوریه، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با انتقاد از سیاست دولت ترکیه به این کشور هشدار داد تا از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر دست بردارد.

نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه، با اعلام اینکه حزب عدالت و توسعه هنگام رسیدن به قدرت وعده حل مشکلات را داده بود اما اکنون شاهد تشدید مسائل منطقه به‌خاطر مواضع ترکیه درقبال برخی همسایگان هستیم، گفت: نقش ترکیه در منطقه مهم است، ولی این کشور باید از دخالت در امور کشورهای دیگر دوری کند.

مالکی همچنین به‌دنبال سفر احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به منطقه کردستان عراق و مذاکره با مقام‌های این منطقه بدون اطلاع بغداد تأکید کرد: ترکیه با منطقه کردستان مانند یک کشور مستقل رفتار می‌کند و این برای ما پذیرفتنی نیست. نخست‌وزیر عراق گفت: ترکیه اگر به‌دنبال برقراری روابط خوب است، باید از طریق دولت عراق با منطقه کردستان ارتباط برقرار کند؛ به‌ویژه آنکه دولت عراق تمایل دارد همه مشکلات به نفع مردم دو کشور حل شود. دولت عراق پیش از این نسبت به سفر احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به شهر کرکوک بدون موافقت بغداد اعتراض کرده بود. پس از سفر دوهفته قبل وزیر امور خارجه ترکیه به شهر مورد مناقشه کرکوک، دولت عراق، آنکارا را به نقض قانون اساسی و حاکمیت خود متهم و اعلام کرد که در روابط خود با این کشور بازنگری می‌کند.

مالکی ضمن انتقاد از سیاست ترکیه در منطقه از آنکارا خواست از طریق مذاکره با دولت مرکزی عراق درخصوص هر نوع توافق میان دو کشور اقدام کند. سفر وزیر امور خارجه ترکیه به منطقه کردستان آتش تنش‌ها در روابط بغداد و آنکارا را شعله‌ورتر کرد. در‌ماه جولای مقام‌های منطقه کردستان عراق اعلام کردند که بدون اجازه دولت مرکزی عراق صادرات نفت به ترکیه را آغاز کرده‌اند؛مسئله‌ای که از سوی دولت عراق غیرقانونی خوانده شد. مبادلات تجاری ترکیه و منطقه کردستان عراق سالانه چند میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و شرکت‌های ترکیه‌ای در این منطقه به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند.

به‌دنبال گسترش ناآرامی‌ها در سوریه مقام‌های ترکیه نگران قدرت گرفتن پ‌ک‌ک‌ در مناطق مرزی خود هستند. گفته می‌شود به همین‌خاطر داوود اوغلو در سفر به منطقه کردستان به‌دنبال دریافت تضمین برای همراهی مقام‌های این منطقه با سیاست‌های ترکیه در قبال کردها بوده است. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه خود با اشاره به گسترش بحران سوریه تأکید کرد: مسئله سوریه، مسئله خطرناکی است و هیچ کشوری از آنچه در سوریه رخ می‌دهد در امان نخواهد بود. وی برای حل مسئله سوریه توقف تجهیز تمام گروه‌ها در سوریه به سلاح، انجام مذاکرات و تعیین راهکاری مناسب برای تأسیس دولت مشارکت ملی را خواستار شد.

ادامه خشونت‌ها در عراق

رسانه‌های عراقی بار دیگر از کشتار هدفمند شیعیان عراق این بار در استان کرکوک در شمال این کشور خبر دادند. گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که گروهی از افراد مسلح در منطقه جنوبی استان کرکوک هفت‎ نفر را که در برکه‌ای در حال شنا بودند، هدف قرار داده و کشتند. به گزارش آسوشیتدپرس، شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که این افراد که سوار بر موتور سیکلت بودند ابتدا افراد شیعه را از سنی‌ها جدا کرده و سپس آنها را به قتل رساندند. مقام‌های محلی این منطقه با تأیید این حمله اعلام کرده‌اند که افراد ناشناس با این حملات به‌دنبال گسترش درگیری‌های مذهبی در منطقه هستند. روز جمعه هم چند انفجار همزمان در شمال عراق ‎۲۳‎ کشته به‌جای گذاشته بود.

عراق از روسیه سلاح می‌خرد

حامد المطلق، از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از معامله‌ دولت بغداد با روسیه و برخی از کشورهای اروپای شرقی برای مسلح کردن ارتش این کشور خبر داد. وی با اشاره به اینکه ارتش عراق در تلاش است تا سلاح‌هایی را از کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اروپای شرقی به‌دلیل تجربه‌ای که در زمینه سلاح و تجهیزات دارند، دریافت کند، گفت: عراق هزینه معامله‌های دریافت سلاح را از طریق افزایش قیمت هر بشکه نفت در جهان پرداخت می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سعدون الدلیمی، وزیر دفاع عراق اکنون ریاست هیأت این کشور در روسیه را برای خرید تسلیحات برعهده دارد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.