هشدارهای دامپزشکی برای خرید ماهی قرمز

۱۹م اسفند ،

IMG_8892.jpg

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبریان سازمان دامپزشکی از ممنوعیت فروش انواع خزندگان و دوزیستان برای ایام نوروز خبرداد و گفت: ماهیان قرمز که در کشور تولید می‌شوند، بیماری‌های خطرناک و قابل انتقال به انسان ندارند.

کاظم عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: تاکنون بیماری خطرناکی از ماهیان زینتی و قرمز که در مراکز تکثیر و پرورش داخلی تحت نظارت و پایش مستمر سازمان دامپزشکی تولید می‌شوند، گزارش نشده است و در صورت رعایت مسائل بهداشتی در برخورد با این حیوانات، مخاطره‌ای سلامت انسان را تهدید نمی‌کند.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبریان سازمان دامپزشکی گفت: فروش انواع ماهیان سمی، مهاجم و نگهداری از آن‌ها در محیط‌های شهری ممنوع است. همچنین فروش و عرضه انواع خزندگان، دوزیستان، گونه‌های وحشی و مهاجم نیز ممنوع است.

جلوگیری از فروش خیابانی‌ ماهی قرمز، نیازمند تعاملات دستگاه‌های ذیربط

عبدی افزود: برای برطرف کردن مشکلاتی همچون عرضه خیابانی‌ ماهی قرمز به برخورد‌های قاطع قانونی و تعاملات دستگاه‌های ذیربط نیاز است که در این راستا سازمان دامپزشکی دستورالعمل‌هایی برای ممنوعیت واردات و فروش گونه‌های غیرمجاز و مهاجم ماهیان زینتی، خزندگان و دوزیستان صادر کرده است.

وی تاکید کرد: اجرای اصول قرنطینه‌ای کامل، کنترل و نظارت بر محموله‌های مختلف و نظارت بر گونه‌های وارداتی یکی از مهم‌ترین ابزار‌های کنترل نظارتی بر تجارت جهانی آبزیان زینتی است که سهم بسیاری در انتقال و توسعه‌ی عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از عفونت‌های بیمارستانی در جهان دارد.

مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبریان سازمان دامپزشکی افزود: بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت دام، میانگین خسارات ناشی از بیماری‌های آبزیان در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۵ درصد بوده که توسعه‌ی آبزی‌پروری و افزایش تراکم موجودات زنده سبب بروز و ظهور بیماری‌های مختلف در جمعیت آبزیان‌ پرورشی شده است.

وی با بیان اینکه بروز بیماری‌ها اصلی‌ترین مانع توسعه آبزی‌پروری است، افزود: این بیماری‌ها سالانه سبب خسارات فراوانی به سبب مرگ و میر آبزیان، از دست رفتن هزاران شغل و مشکل در تجارت بین‌المللی می‌شوند. نگرانی موجود نه تنها مربوط به کاهش توسعه‌ی پایدار آبزی‌پروری است بلکه تاثیرات متقابل بیماری‌های آبزیان به انسان‌ها و استفاده از مواد شیمیایی، دارو، آنتی بیوتیک‌ها و بقایای حاصل از آنها در فرآورده‌های آبزیان بوده که امروزه توجه به بهداشت عمومی و مخاطرات بیماری‌ها از این جنبه نیز مورد توجه است.

عبدی در باره بیماری‌های شایع در آبزیان، عنوان کرد: تاکنون بیماری‌های مختلفی در میان آبزیان گزارش شده که شامل بیماری‌های غیرعفونی (نظیر تومورها و بیماری‌های تغذیه‌ای)، بیماری‌های عفونی آندمیک (عمدتا انگل‌ها و باکتری‌ها) و بیماری‌های عفونی باز‌ پدید و نو پدید (عمدتا ویروسی) است.

وی دلایلی همچون گسترش روش‌های تازه پرورش متراکم، افزایش جابه‌جایی‌های جهانی آبزیان زنده و فرآورده‌های شیلاتی و وارد‌کردن استرس‌های انسانی با منشأ مختلف به اکوسیستم آبزیان را سبب بروز این بیماری‌های تازه برشمرد.

عبدی گفت: سازمان دامپزشکی کشور به عنوان متولی بهداشت دام و آبزیان در کشور، در صورت رعایت ضوابط بهداشتی و رفاه آبزیان زینتی، موافق توسعه صنعت آبزی‌پروری و عرضه‌ی ماهیان قرمز برای ایام نوروز است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.