هشداری بزرگ به ورزش ایران

جام جم آنلاین: فدراسیون جهانی در حالی در واکنش به برکناری غیر مترقبه احمد دنیا مالی، فعالیت فدراسیون قایقرانی ایران را به صورت موقت به حالت تعلیق درآورده است که معاون وزارت ورزش آن را تکذیب کرده و می‌گوید: بر فرض صحت چنین خبری، دیپلماسی وزارت ورزش آنقدر قوی هست که مشکل را حل کند.

هر چند که اصولا باید پرسید چرا مسوولان ورزش ما باید در فاصله دو ماه به بازی های المپیک دست به اقدامی بزنند که دودش به چشم قایقرانی ایران برود و حضور ورزشکاران المپیکی این رشته در لندن در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد اما رئیس برکنار شده فدراسیون با ابراز تاسف از تعلیق قایقرانی ایران، ‌اعلام کرد که مسوولان به وی گفته اند استعفا بده، کاری که البته او از آن گریزان بوده و تصریح دارد که آقایان وقت دارند از تصمیم‌شان برگردند.

احمد دنیامالی که در برنامه خط پایان رادیو جوان صحبت می‌کرد، افزود: وقتی به فدراسیون جهانی ملحق می‌شویم قوانین جهانی حاکم است. بنابراین اگر اساسنامه ما اصلاح شود، باز هم این برکناری دخالت دولت را نشان می‌دهد. به ویژه اگر دلایل مشخص نباشد.

وی گفت: طی هشت سال مسوولیتم در قایقرانی حتی یک تذکر شفاهی هم نگرفته‌ام. ما همیشه جزو سه فدراسیون اول بودیم. آقای سجادی به مردم بگوید چه قصوری داشتم که منجر به برکناری من شد. امروز از تعلیق فدراسیون متاثر شدم. چرا که ورزشکاران المپیکی ما زحمات زیادی کشیدند تا بتوانند سهمیه کسب کنند. روز اول که به دیدار وزیر ورزش رفتم گفتم هر وقت احساس کردید نمی‌توانم همکار خوبی باشم به منشی‌تان بگویید به من اطلاع دهد تا بدون حاشیه استعفا دهم. اگر نمی‌توانیم باعث حفظ آبرو باشیم نباید باعث حاشیه شویم.

رییس برکنار شده فدراسیون قایقرانی با بیان این‌که شکل رفتن‌ها بسیار مهم است، خطاب به سجادی گفت: شما نماینده گروه غیرورزشی مقابل ورزشی‌ها شده‌اید. بگویید چرا در فاصله دو ماه مانده به المپیک برکنار شدم. آیا مصلحت‌ها آنقدر مهم است که من باید منافع را رعایت کنم و بالایی‌ها نه؟ به من گفتند یکی از دلایل برکناری ام این است که برای ۱۷ نفر که زمین ثبت نام کردیم در اختیارشان قرار ندادیم.

دنیامالی با بیان این‌که تمام زندگی‌ام را برای ورزش گذاشته‌ام، به سجادی گفت: آیا سخت بود نیم ساعت قبل از برکناری با من صحبت کنید؟ شما نتایج ما را دیده‌اید، انصاف هم چیز خوبی است. من در این هشت سال حتی یک ریال از ورزش دریافت نکردم و در تمام سفرها با هزینه شخصی‌ام به مسافرت رفتم. همه این موارد را به عشق ورزش به جان خریدم.

وی در ادامه از سجادی پرسید: چند رییس سفارش شده از سوی استانداری‌ها می‌خواهید برای ریاست فدراسیون‌ها انتخاب کنید؟ شما عذر بدتر از گناه می‌آورید که می‌گویید ممکن است تا چند روز دیگر یا چند ماه دیگر تغییرات ادامه داشته باشد. من حاضرم قربانی این مسیر شوم، اما مدیران باید بفهمند که فقط فوتبال مهم نیست. درخواستم این است که اگر دزدی و خلاف اخلاق کردم به من بگویند. به هر حال روز قیامتی هم هست و باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

دنیامالی همچنین خطاب به سجادی گفت: شما با این کاری که کردید حیثیت‌تان را بر باد می‌دهید چرا که تحت فرامین افراد غیرورزشی هستید که ورزش را به نابودی می‌کشاند. شما می‌خواهید شادی المپیک را به تلخکامی تبدیل کنید مانند پکن. نتایجی که در آن دوره داشتیم مایه شرمساری بود. اگر می‌خواهید این نتایج تکرار شود تغییرات را دوباره شروع کنید. تصمیم شجاعانه بگیرید و این شهامت را داشته باشید تا قایقرانی تعلیق نشود.

سجادی: نامه تعلیق بدست ما نرسیده است

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش نیز در واکنش به صحبت‌های دنیا مالی، با اشاره به این‌که دلایل برکناری او فنی نبوده است، اعلام کرد که هیچگونه‌ای نامه‌ای دال بر تعلیق فدراسیون قایقرانی به دست وزارت ورزش نرسیده است. هر چند که در صحبت‌های او اشاره‌ای به محرومیت پنج نفر از قایقرانان ایران که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند، نشده است!

این در حالی است که دیروز خبرگزاری فارس متن نامه رئیس فدراسیون جهانی قایقرانی مبنی بر تعلیق فدراسیون ایران را منتشر کرد.

در بخشی از این نامه که از سوی خوزه پرورنا خطاب به محمد عباسی وزیر ورزش نوشته شده، آمده است: ما در فدراسیون جهانی نه تنها درباره قانونی بودن فرآیند برکناری آقای دنیامالی از فدراسیون قایقرانی ایران نگران هستیم، بلکه از ادامه چنین روندی برای انتخاب مدیران جدید قایقرانی نیز بشدت ابراز نگرانی می‌کنــیم. عدم تعادل و غیر دموکراتیک بودن روند برکناری آقای دنیامالی که به وی تحمیل شده است باعث شد که فدراسیون جهانی قایقرانی در آینده حمایت از کاندیداهای ایرانی رغبتی نشان ندهد.

به این ترتیب فدراسیون جهانی قایقرانی هیچ راه حلی جز تعلیق موقت فدراسیون قایقرانی ایران ندارد که منجر به از دست دادن سهمیه‌های المپیک ایران می‌شود. ما در انتظار پاسخ شما تا تاریخ پنجم ژوئن ۲۰۱۲ (۱۶ خرداد ) هستیم و همینطور آمادگی خود را برای گفت وگو پیرامون این موضوع مهم اعلام می‌دارم.

سجادی در واکنش به نامه رییس فدراسیون جهانی قایقرانی و با ابراز تعجب از این‌که این نامه چرا باید تنها در یک خبرگزاری منتشر شود، گفت: در جریان نامه نیستم اما نامه ناریتا، رییس کنفدراسیون آسیا را دیدم که خواستار بازنگری در تصمیم ما شده بود. همه ما مدیون زحمات این افرادی هستیم که در فدراسیون‌ها زحمت کشیده‌اند، اما این مسوولیت‌ها ممکن است دستخوش تغییر شود. به هر حال باید مطلب محترمانه‌ای نوشته شود تا وجهه دو طرف حفظ شود.

معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش با بیان این‌که روسای فدراسیون جهانی به اساسنامه ما احترام می‌گذارند، تصریح کرد: در اساسنامه رسمی ملی ما تغییرات عزل و نصب مشخص شده است. این اساسنامه به مراجع بین‌المللی ارسال شده و آنها هم احترام می‌گذارند. امیدوارم اگر مساله جدی است پیگیری شود و با کمک عزیزان بهترین اتفاق را رقم بزنیم.

سجادی در پاسخ به انتقاد دنیامالی که یکی از دلایل خود را ندادن زمین به ۱۷ نفر دانسته است، گفت: من چنین حرفی زده ام؟! دنیا مالی به من پیام داد که پست‌ها ماندنی نیست و دین و آخرت خود را به خاطر این مسائل از دست ندهید. من سعی کردم با شما ارتباط برقرار کنم اما قسمت نبود و درگیری فکری و هجمه زیاد فرصت نشد در خدمتتان باشم، اکنون آماده پاسخ‌گویی نیستم و تلاش می‌کنم جلسه‌ای را با شما و عباسی برگزار کنم.

امکان تغییرات دوباره هست

وی در پاسخ به این سوال که گفته‌اید تغییرات بر اساس یافته‌ها صورت می‌گیرد و این یافته‌ها چیست، خاطر نشان کرد: از من می‌پرسیدند که تغییرات دیگری هم هست؟ اگر بگویم بله دروغ گفته‌ام، اگر بگویم خیر باز هم دروغ گفته‌ام زیرا تغییرات الان در دستور کار نیست اما ممکن است یک هفته یا یک ماه دیگر دستور بر تغییرات باشد.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات در راستای انتخابات کمیته ملی المپیک است و آیا وی قرار است در انتخابات کاندیدا شود، تصریح کرد: اینطور نیست و تا این لحظه به هیچ عنوان قرار نیست کاندیدا شوم.

ورود IOC و خطر تعلیق کل ورزش ایران

تعلیق قایقرانی ایران از سوی فدراسیون جهانی همه تبعات دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون قایقرانی نبود، چرا که دیروز از کمیته ملی المپیک (IOC) خبر رسید که کمیته بین‌المللی المپیک در نامه‌ای خواستار ارائه توضیحات ایران در این رابطه شده است و در صورتی که توضیح ایران منطقی نباشد خطر تعلیق فعالیت‌های قایقرانی ایران جدی‌تر از قبل خواهد شد و این احتمال وجود دارد که کل کاروان ایران در المپیک تعلیق شود!

در این رابطه اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران که پیشتر واکنش شدیدی به برکناری روسای فدراسیون ‌ها نشان داده بودند، قرار است امروز (پنجشنبه) در نشست ویژه و اضطراری به این موضوع رسیدگی کنند.

حجت الله اکبرآبادی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.