هشدار اوپک درباره عواقب آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک

اوپک پیش بینی می کند آزادسازی ذخایر نفت از سوی مصرف کنندگان بزرگ باعث افزایش قابل توجه مازاد عرضه جهانی در چند ماه آینده شود.

هشدار اوپک درباره عواقب آزادسازی ذخایر نفت استراتژیک

به گزارش ممتاز نیوز، چنین دورنمایی تصمیم گیری اوپک پلاس درباره سیاست تولید در ماههای آینده را پیچیده می کند اما چندین منبع آگاه اظهار کرده اند که هنوز مذاکراتی درباره توقف افزایش تولید برنامه ریزی شده این گروه وجود ندارد.

گروه کمیسیون اقتصادی اوپک که متشکل از کارشناسان است و به وزیران این گروه مشاوره می دهد، هفته جاری در آستانه دیدار دوم دسامبر وزیران اوپک پلاس تشکیل جلسه داد. این پنل پیش بینی کرد آزادسازی نفت باعث می شود بازار ۱.۱ میلیون بشکه در روز مازاد عرضه پیدا کند. اوپک در روزهای اخیر نسبت به ایجاد مازاد عرضه در سال ۲۰۲۲ هشدار داده است.

به گفته یک منبع آگاه، کارشناسان اوپک انتظار دارد در صورت اجرایی شدن آزادسازی ذخایر نفت کشورهای مصرف کننده، ۴۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه در دسامبر شکل بگیرد و به ۲.۳ میلیون بشکه در روز در ژانویه و به ۳.۷ میلیون بشکه در روز در فوریه افزایش پیدا کند.

دولت بایدن در واکنش به بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواستهای مکرر برای افزایش بیشتر تولید، سه شنبه هفته جاری با هدف پایین بردن قیمتها، آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک در اقدامی هماهنگ با چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و انگلیس را اعلام کرد.

بایدن که با کاهش محبوبیت عمومی در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره در سال آینده روبروست، از بی اعتنایی اوپک پلاس به درخواستهای مکررش برای افزایش بیشتر تولید نفت به خشم آمده است. قیمت بنزین در آمریکا سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت که سریعترین نرخ افزایش قیمت از سال ۲۰۰۰ بوده است.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرده است برداشت ۷۰ تا ۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک قطره ای در اقیانوس خواهد بود.

اوپک پلاس در برابر درخواستهای آمریکا برای افزایش سریعتر تولید ایستادگی کرده و سرگرم تسهیل تدریجی محدودیت عرضه است که تا پایان دسامبر به ۳.۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این گروه از اوت هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه و اعلام کرده که به دلیل پیش بینی مازاد عرضه بازار نفت در سال آینده، این حجم افزایش کافی است.

بعضی از تحلیلگران بازار از جمله جی پی مورگان پیش بینی کرده اند که اوپک ممکن است پس از اقدام کشورهای مصرف کننده برای آزادسازی ذخایر ملی خود، افزایش تولید برنامه ریزی شده را متوقف کند. با این حال منابع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند که این گروه هنوز هیچ گونه مذاکره برای متوقف کردن افزایش تولید برنامه ریزی شده برای ژانویه را آغاز نکرده است.

در این بین، اعضای کلیدی اوپک حمایت خود را از توافق اوپک پلاس اعلام کردند. خبرگزاری WAM به نقل از وزیر انرژی امارات متحده عربی در گزارشی نوشت: وزارت انرژی تایید می کند که امارات متحده عربی به توافق همکاری با اوپک پلاس کاملا متعهد است و هیچ موضعی پیش از نشست آتی این گروه ندارد. این وزارتخانه تاکید می کند که تصمیمات در نشست آینده وزیران به سوی گروهی در اوپک پلاس گرفته می شود.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات روز سه شنبه به خبرنگاران گفته بود وقتی همه شاخصها به مازاد عرضه در سه ماهه نخست سال آینده اشاره دارند، هیچ منطقی در عرضه بیشتر نفت از سوی کشورش به بازارهای جهانی نمی بیند.

وزارت نفت عراق با انتشار بیانیه ای از برنامه فعلی اوپک برای افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز حمایت و اعلام کرد دورنمای بازار نفت به دلیل تلاطم بازارهای جهانی نامعلوم است. اوپک به دلیل شکننده ماندن بازارهای نفت، در افزایش یا کاهش عرضه نفت محتاط می ماند.

بر اساس گزارش رویترز، خبرگزاری Kuna به نقل از محمد الفارس، وزیر نفت کویت گزارش کرد کویت حمایت خود از توافق عرضه نفت اوپک پلاس را ابراز می کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.