هشدار تکاندهنده پوتین: فاجعه چرنوبیل در برابر “درگیری نظامی با کره شمالی”، قصه ای کودکانه خواهد بود

۲۰فروردین۱۳،

ولادیمیرپوتین، اخطار داد که درگیری نظامی با کره شمالی اتفاق ای بدتر از فاجعه چرنوبیل به وجود خواهد آورد. وی تأکید کرد که فاجعه چرنوبیل در برابر این موضوع، قصه ای کودکانه خواهد بود. رئیس جمهور روسیه همچنین با استقبال از تعویق آزمایش موشکی آمریکا، آن را اقدامی مهم برای آرام کردن اوضاع در برابر اقدامات کره شمالی توصیف کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل – صدراعظم آلمان، در شهر هانوفر شرکت داشت؛ با تأکید بر لزوم ایجاد آرامش در این منازعه و با اشاره به تعویق آزمایش موشکی آمریکا دربارهٔ تشدید بحران با کره شمالی گفت: «بی شک این خطر وجود دارد.»

وی همچنین گفت: « به نظر من ایالات متحده اقدامی بسیار مهم انجام داد. آنها آزمایش یک موشک بالستیک را متوقف کردند. ما باید از این اقدام آمریکایی ها قدردانی کنیم.»

پوتین تأکید کرد: «من امیدوارم این اقدام مورد توجه کره شمالی قرار گیرد و طرفین با فروکاستن از تنش ها؛ برای یافتن راهی در جهت برون رفت از این اوضاع مبادرت ورزند.»

گفتنی است، ایالات متحده که قرار بود در هفته جاری آزمایش موشکی خود را انجام دهد، بعد از تهدید رهبر کره شمالی و انتقال دو موشک این کشور که توانایی رسیدن به خاک آمریکا را دارند، در راستای آرام کردن مناقشه با کره شمالی انجام آزمایش موشکی خود را به تأخیر انداخت.

مقامات کره شمالی، در هفته های قبل با اعتراض نسبت به تمرین نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی و با تهدید آمریکا نسبت به حمله هسته ای به این کشور، به کره جنوبی هم اعلان جنگ کردند.

این موضوع سبب نگرانی آمریکا و کشورهای همسایه کره شمالی به ویژه کره جنوبی شد؛ آنچنان که دولت ژاپن به نیروهای مسلح این کشور دستور داد هرگونه موشک کره شمالی را که به طرف خاک ژاپن شلیک شود منهدم کنند.

رئیس جمهور چین- شی جینپینگ، نیز اعلام کرد که نباید به کسی اجازه ایجاد آشوب در منطقه داده شود.

امروز نیز مقامات کره جنوبی که ابتدا نسبت به انجام چهارمین آزمایش هسته ای کره شمالی اخطار داده بودند؛ اندکی بعد اعلام کردند که شواهدی مبنی بر این امر وجود ندارد.

صبح امروز، کلیک- وزیر اتحاد کره جنوبی، به نمایندگان مجلس این کشور گفته بود که نشانه هایی از افزایش فعالیت در نیروگاه اصلی کره شمالی دیده می گردد و احتمالاً این کشور قصد دارد آزمایش هسته ای تازهی انجام دهد، اما ساعاتی بعد کیم مین- سئوک سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، گفت فعالیت هایی در پایگاه اینترنتی موشکی “پونگیی ری” کره شمالی وجود دارد، اما به نظر می رسد این بخشی از فعالیت های عادی در این پایگاه است.

وزارت وحدت کره جنوبی، نیز اعلام کرد که به نظر نمی رسد آزمایش موشکی یا هسته ای دیگر کره شمالی قریب الوقوع باشد.

از سویی کره شمالی که هفته قبل مانع ورود مجدد کارگران کره جنوبی به منطقه اقتصادی مشترک بین دو کره شده بود، اعلام کرده که تمامی کارگرانش را از منطقه صنعتی “کایسونگ” خارج خواهد کرد؛ این موضوع هم به نگرانی ها دامن زده است، چون در این صورت سرنوشت ۵۰۰ کارگر کره جنوبی که در منطقه می باشند مبهم خواهد بود.

بان کی مون – دبیر کل سازمان ملل متحد، هم امروز با انتشار یافتن خبرها مربوط به انجام آزمایش هسته ای کره شمالی از این کشور خواست تا از اقدامات تحریک آمیز بیشتر اجتناب کند و آن را درخواست سازمان ملل و جامعه بین المللی از این کشور خواند.

بان کی مون، که برای یک کنفرانس خبری در لاهه به سر می برد، همچنین تأکید کرد: «جمهوری دموکراتیک خلق کره نمی تواند با انجام دادن چنین اقداماتی شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی را به چالش بکشد و با آنها مقابله کند.»

وی افزود: « من بارها درمورد ادامه لفاظی های تحریک آمیز کره شمالی که از حد خارج شده است به شدت ابراز نگرانی کرده ام ؛ من به مقامات کره شمالی اخطار داده ام تهدید به استفاده از تسلیحات هسته ای یک بازی نیست. شورای امنیت سازمان ملل متحد یکصدا اعلام کرده است که جامعه بین المللی، ادامه یافتن فعالیت های تسلیحات هسته ای کره شمالی را تحمل نخواهد کرد. اکنون زمان آن است تا همه طرف های مربوطه برای کاهش تنش ها تلاش کنند.»


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.