هشدار درباره مصرف زیاد استامینوفن

تحقیقات نشان می دهند بسیاری از بزرگسالان آمریکایی که بیش از حد داروهای مسکن استامینوفن می‌خورند؛ در معرض خطر نارسایی حاد کبد هستند.

محققان علوم پزشکی بر اساس تحقیقات جدید خود هشدار دادند که مصرف زیاد داروی استامینوفن خطر ابتلا به نارسایی‌های کبدی را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی هلث دی نیوز آمریکا، این تحقیقات نشان داد: بسیاری از بزرگسالان آمریکایی که بیش از حد داروهای مسکن استامینوفن می‌خورند؛ در معرض خطر نارسایی حاد کبد هستند.
 
محققان دانشگاه نورث وسترن در اوانستون ایلینویز گفتند: استامینوفن (تیلنول) داروی ضد درد و مسکنی است که در آمریکا بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف بیش از حد این قرص منجر به نارسایی حاد کبد می‌شود.
 
محققان با ۵۰۰ بیمار سرپایی بزرگسال در کلینیک‌های پزشکی عمومی در آتلانتا و شیکاگو مصاحبه کرده‌اند. بیش از نیمی از این بیماران در ۶ ماه گذشته از استامینوفن استفاده کرده بودند و ۱۹ درصد آنها گفتند که مصرف آنها زیاد بوده است به طوری که هر روز یا چند روز در هفته استامینوفن خورده‌اند.
 
تهیه کنندگان این تحقیقات سپس ارزیابی کردند که آیا این بیماران مقدار مصرف استامینوفن خود را درک کرده‌اند و آیا قادر هستند که این دارو را با خیال راحت بخورند.
 
این نتایج نشان داد: نزدیک به یک چهارم بیماران در معرض خطر مصرف بیش از حد استامینوفن یعنی بیش از ۴ گرم (۴۰۰۰ میلی گرم) دوز توصیه شده در یک دوره ۲۴ ساعته بودند.
 
بر اساس این نتایج، ۵ درصد از بیماران بیش از شش گرم (۶ هزار میلی گرم) استامینوفن در بیش از ۲۴ ساعت خورده بودند.
 
این نتایج نشان داد: تقریبا نیمی از بیماران در معرض خطر مصرف بیش از حد استامینوفن در همین دوره زمانی قرار داشتند.
 
دکتر مایکل ولف استاد پزشکی گفت: یافته های ما نشان می دهد که بسیاری از مصرف کنندگان عناصر سازنده و فعال داروهای مسکن درد را تشخیص نمی‌دهند و دستورالعمل روی جعبه دارو را رعایت نمی‌کنند.
 
وی افزود: با توجه به شایع بودن این مشکل و خطر ابتلا به اثرات نامطلوب و تهدید جدی سلامت عمومی، باید پزشک به بیماران در خصوص تصمیم گیری و استفاده مناسب از این داروها راهنمایی و مشاوره بدهد.


عصر ایران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. سیروس:

    مطالب آموزنده وسودمندی بود من نمی دانستم استامینوفن اینقدرخطرآفرین وپرضرراست.متاٌسفانه من بیش از حدمصرف کردم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.