هشدار رهبر معظم انقلاب به بدخواهان ملت های اسلامی و دشمنان وحدت کشورهای مستقل در دیدار با روسای جمهور سودان و بنین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت​الله خامنه​ای در دیدار عمرالبشیر رئیس جمهور سودان با ایشان، بر لزوم تحرک بیشتر کشورهای اسلامی و منطقه در مسائل مهم تأکید کردند و افزودند: جنبش عدم تعهد ظرفیت خوبی است تا کشورهای اسلامی و مستقل، توانایی ها و تأثیرگذاری و ابتکار عمل در مسائل منطقه از جمله فلسطین و سوریه را به دست گیرند.

ایشان لزوم هوشیاری در قبال طراحی های بدخواهان ملت های اسلامی را نیز یادآور شدند و تأکید کردند: باید مراقب بود در شناخت و تحلیل اوضاع دچار اشتباه نشویم.

آقای عمرالبشیر رئیس جمهور سودان در این دیدار با ابراز خرسندی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس عدم تعهد در تهران، مسائل منطقه، فلسطین و سوریه را از جمله مسائل مهم و نگران کننده دانست که باید از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای حل آن مسائل استفاده شود.

یایی بونی رئیس جمهور بنین و رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا از جمله مقامات کشورهای مختلفی بود که با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کرد.

یایی بونی در سخنان خود ضمن اعلام آمادگی اتحادیه آفریقا برای همکاری جدی و نزدیک با جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد، این جنبش را با حضور دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل متحد و پنجاه و سه درصد جمعیت جهان، ظرفیتی بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و با اشاره به امکانات و توانایی​های کشورهای آفریقایی گفت: اتحادیه آفریقا و جنبش عدم تعهد با همکاری یکدیگر می توانند نقش جدی در مسائل بین المللی ایفا کنند و ما معتقدیم مشکلات و نبود امنیت در دنیای امروز ناشی از سوء مدیریت جهانی از جمله ساختار غلط شورای امنیت و تسلط برخی قدرتها از جمله امریکا بر سازمانهای بین المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول است.

رئیس جمهور بنین، استفاده صلح آمیز از منابع انرژی از جمله انرژی هسته ای را حق همه کشورها دانست و گفت: ما به عنوان اتحادیه آفریقا آمادگی کامل داریم تا با همکاری با جنبش عدم تعهد، در جهت ایجاد همبستگی و صلح جهانی گام برداریم.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از سخنان رئیس جمهور بنین با تجلیل از روحیه نشاط،‌ امید و اعتماد به نفس و تحلیل صحیح آقای یایی بونی از شرایط جهانی و مشکلات آن، گفتند: جمهوری اسلامی ایران همواره برای هر شخص و ملتی که دارای چنین روحیاتی باشند، احترام فراوان قائل است.

حضرت آیت الله خامنه ای توجه به قاره آفریقا را از چارچوب​های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزودند: ما قاره آفریقا را به دلیل فرهنگ های عمیق و کهن آن، بسیار مهم می دانیم.

ایشان با اشاره به استعمار قاره آفریقا بوسیله قدرت​های غربی و خسارات و صدمات ناشی از این استعمار در کشورهای آفریقایی، خاطرنشان کردند: تنها راه رهایی از سلطه استعمارگران، بازیابی هویت اصلی خود و تکیه بر نیروی ذاتی درونی است.

رهبر انقلاب اسلامی، همکاری و همبستگی کشورهای مستقل را ضروری خواندند و بر لزوم هوشیاری در قبال دشمنان این وحدت و هماهنگی، تأکید کردند.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.