هشدار سازمان ملل درباره برنامه‌های ترکیه، فرانسه و انگلیس برای سوریه

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
نشست ویژه شورای امنیت درباره سوریه درحالی شروع شد که دستور کار آن بررسی ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه است.

 این درخواستی است که وزیر خارجه ترکیه آن را مطرح کرده و بر اجرای آن اصرار دارد. وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نیز در کنفرانس خبری مشترک ضمن حمایت از طرح ترکیه، تأکید کردند که درباره سوریه هیچ گزینه‌ای را از نظر دور ندارند و حتی اگر لازم باشد گزینه اقدام نظامی هم دور از ذهن نیست. موضوع مورد بحث در نشست ویژه شورای امنیت که به درخواست فرانسه به‌عنوان رئیس دوره‌ای این شورا برگزار شده، بررسی وضعیت انسانی بحران سوریه و چگونگی کمک‌های انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان است.

اما لوران فابیو، وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس خبری قبل از شروع نشست به خبرنگاران گفت: اگر ایجاد منطقه حائل برای کمک به پناهجویان سوری نیازمند مداخله نظامی باشد این هم دور از ذهن نیست و باید بررسی شود. حتی گزینه‌هایی چون ایجاد منطقه پرواز ممنوع توسط ناتو بدون تأیید شورای امنیت هم دور از ذهن نیست. او گفت که بشار اسد جنایتکار است و باید از قدرت کنار برود.

همین سخنان موجب شده که برخی تحلیلگران چنین گمانه‌زنی کنند که جلسه روز جمعه به درخواست فرانسه و با تدارک ترکیه و انگلیس، بهانه‌ای برای توجیه مداخله نظامی در سوریه بدون مجوز و تأیید شورای امنیت و در پوشش اقدامات بشردوستانه است. این در حالی است که اصرار ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه با واکنش منفی مقامات سازمان ملل روبه‌رو شده‌است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، جان الیاسون، معاون دبیر کل سازمان ملل در حاشیه نشست شورای امنیت به خبرنگاران گفت: اینگونه اقدامات عجولانه کمکی به اوضاع نمی‌کند و باید برای چنین طرح‌هایی مانند ایجاد منطقه حائل، بررسی‌های گسترده‌ای صورت گیرد. او گفت: پیشنهادهایی از قبیل ایجاد مناطق حائل و گذرگاه‌های انسانی سؤال‌های بسیاری را بر می‌انگیزد که بررسی آنها نیازمند توجه و دقت بسیاری است.

همچنین آنتونیو گوترس، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل در نشست شورای امنیت از پیشنهاد ایجاد منطقه امن برای آوارگان سوری در داخل خاک سوریه به‌شدت انتقاد کرد و گفت: این پیشنهادها با آنچه در عمل برای کمک به آوارگان و آسیب‌دیدگان نیاز است، مغایرت دارد. او گفت، طبق قوانین بین‌الملل هر انسانی حق داشتن پناهگاه در خاک کشور دیگر در شرایط حساس و بحرانی را دارد و نیازی به اینکه آوارگان به خاک سوریه بازگردانده و آنجا اسکان داده شوند، نیست. وزیر خارجه ترکیه پیشنهاد داده‌است بخشی ازخاک سوریه در مرز ترکیه به‌عنوان منطقه حائل و امن تحت کنترل نظامیان خارجی قرار گیرد و پناهجویان در آنجا اسکان داده شوند.

اعتراف آمریکا به کمک به مخالفان سوریه

وزارت امور خارجه آمریکا برای نخستین‌بار اعتراف کرد که پایگاه‌هایی را برای آموزش مخالفان سوری در داخل و خارج این کشور احداث کرده و امر آموزش مخالفان بشار اسد را برعهده گرفته است. به گزارش الجزیره، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی برای نخستین‌بار به‌طور رسمی اعلام کرد که واشنگتن طرحی را در دست اجرا دارد که براساس آن مخالفان نظامی دولت سوریه در پایگاه‌هایی در داخل و خارج این کشور آموزش می‌بینند تا برای کنترل مناطقی که از دست نیروهای دولتی خارج می‌شود، آماده شوند.

مخالفت ژنرال آمریکایی با اوباما درباره سوریه

چند روز بعد از آنکه باراک اوباما در سخنانی احتمال و شرایط مداخله نظامی آمریکا در سوریه را اعلام کرد، مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به‌طور تلویحی سخنان رئیس‌جمهور را رد کرد. اوباما گفته‌بود: اگر دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند، آمریکا دست به مداخله نظامی در این کشور می‌زند. دیروز دمپسی در حاشیه سفر به لندن به خبرنگاران گفت: اقدام مستقیم نظامی در سوریه یا حتی ایجاد منطقه پرواز ممنوع فراتر از توان ناتو و آمریکا و اساسا با منافع آنها در تضاد است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.