هشدار: سرطان ریه در غیرسیگاری‌ها در حال افزایش است

بهنوش خرم‌روز: این که افراد سیگاری، با بیماری‌های ریه از جمله سرطان ریه دست‌وپنجه نرم کنند، نگرانی تازه‌ای نیست. اما آن‌چه این روزها محققین را نگران کرده، افزایش میزان سرطان ریه در بین افرادی است که هرگز در زندگی خود سیگار نکشیده‌اند.
به گزارش لایوساینس، محققین کالج فرانسوی بیمارستان متخصصین بیماری‌های تنفسی، ۷۶۱۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه و نیز ۷۶۱۰ بیماری که در سال ۲۰۱۰/۱۳۸۹ به تازگی به سرطان ریه مبتلا شده بوده‌‌اند را مورد مطالعه قرار داده‌ و  به این نتیجه رسیده‌اند که درصد افراد غیرسیگاری که به سرطان ریه مبتلا شده‌اند، به ۱۱٫۹ درصد رسیده، د‌ر حالی که این رقم در سال ۲۰۰۰/۱۳۷۹، ۷٫۹ درصد بود. همچنین درصد زنان مبتلا به سرطان ریه از ۱۶ درصد طی یک دهه به ۲۴٫۴ درصد رسیده است.
این در حالی است که در مورد زنانی که سابقه مصرف سیگار داشته‌اند، طی این ده سال، درصد ابتلا به سرطان ریه چندان تغییر نکرده است و در حد همان ۶۵ درصد باقی مانده است. در عین حال، این رقم در بین مردان ثابت نبوده و کاهش یافته است. اما در مورد مردانی که هیچ‌وقت سیگار نکشیده‌اند،‌ نتیجه برعکس است و میزان سرطان ریه در آن‌ها رو به افزایش است.
این همه ماجرا نیست. این مطالعه نشان می‌دهد که وخامت سرطان در زمان تشخیص هم تغییراتی داشته است.
دکتر کریستل لوشر، سرپرست این مطالعه می‌گوید: «نه تنها تعداد زنان و افراد غیرسیگاری که به این سرطان مبتلا شده‌اند، ‌بالاتر رفته، بلکه تعداد بیمارانی که در زمان تشخیص در مرحله ۴ بیماری قرار دارند هم بیشتر شده است.»
در سال ۲۰۰۰،‌ تعداد بیمارانی که در زمان تشخیص در مرحله ۴ سرطان بودند، ۴۳ درصد بود، ‌اما در سال ۲۰۱۰ این رقم به ۵۸ رسیده است. به گفته محققین، این تغییر شاید بازتابی از طبقه‌بندی‌های جدید برای مراحل مختلف بیماری باشد. آن‌ها همچنین متوجه تغییر بزرگی در نوع سرطان تشخیص‌داده شده، شدند. طی این دهه، تعداد افرادی که مبتلا به ادنوکارسینوما تشخیص داده شده‌اند (نوعی از سرطان سلول‌های غیر کوچک ریه) از ۳۵٫۸ درصد به ۵۳٫۵ درصد رسیده است.
به اعتقاد لوشر، برای پی بردن به این که چه عاملی باعث افزایش میزان سرطان ریه در بین غیرسیگاری‌ها شده، نیاز به مطالعات بیشتری داریم. اما وی دود اگزوز موتورهایی را که با سوخت فسیلی کار می‌کنند یکی از عوامل احتمالی می‌داند. (سازمان جهانی بهداشت، دبلیو.اچ.او، اخیرا دود این موتورها را در دسته مواد سرطان‌زا قرار داده است.)
مطالعه قبلی که در سال ۲۰۱۰ در کنفرانس انجمن آمریکایی مطالعات سرطان ارائه شده بود، نشان می‌داد که سرطان ریه در بین سیگاری‌ها و غیرسیگاری‌ها متفاوت است. بدین شکل که در سرطان ریه غیرسیگاری‌ها، میزان تغییرات دی.ان.ای تومورها بیش از دو برابر سیگاری‌ها است.
لوشر بر این باور است که سازمان‌های عمومی آگاه‌سازی در مبارزه با افزایش میزان سرطان در بین غیرسیگاری‌ها مفید خواهند بود. وی می‌گوید: «کمپین‌های ضد سیگار باید زنان را به طور خاص در نظر داشته باشند، چرا که می‌بینیم میزان سرطان ریه به واسطه سیگار کشیدن در بین خانم‌ها تغییرات کمی داشته است.»

۵۳۲۷۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.