هشدار فرابورس به سوء ‌استفاده از اوراق تسهیلات خرید مسکن

۰۵م اسفند ،

هشدار فرابورس به سوء ‌استفاده از اوراق تسهیلات خرید مسکن | چاپ |
شنبه ۰۵ اسفند ساعت ۰۹:۵۳

بینا- مدیر روابط عمومی شرکت فرابورس در باره سوء ‌استفاده بعضی مشاوران املاک از امتیاز اوراق تسهیلات خرید مسکن اخطار داد و گفت: فرابورس بستری شفاف برای متقاضیان این امتیازها فراهم کرده است.
به گزارش بینا،  شریفی در رادیو اقتصاد گفت: کسانی که پیش از این با سپرده گذاری از امتیاز دریافت تسهیلات برخوردار می شدند اما نیازی نداشتند ، آن را در بازار غیررسمی و غیر شفاف واگذار می کردند که با راه اندازی بازار اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس این بازار هم شفاف شده و هزینه تامین این خدمت هم ارزان تر شده است.
شریفی گفت: این بازار از سال ۸۹ راه اندازی شده است و کسانی که برای خرید مسکن می خواهند از این امتیازات استفاده کنند می توانند به کارگزاری فرابورس مراجعه و این اوراق را برای بانک مسکن نزدیک محل خرید تهیه کنند.
مدیر روابط عمومی با اشاره به اینکه اخیرا سوء استفاده بنگاه داران از اوراق امتیاز تسهیلات وام مسکن گزارش شده است ،
گفت: این کار ناشی از آگاهی نداشتن بعضی شهروندان بوده که خوشبختانه با اطلاع رسانی های گسترده به ویژه از طریق رسانه ها گروهی کمتر شده است و از متقاضیان می خواهیم برای دریافت اوراق فقط به فرابورس مراجعه کنند.
شریفی تصریح کرد: بعضی از بنگاه های مسکن از ناآگاهی مردم سوء استفاده کرده اند و باگرفتن مبالغ کلان اوراق مسکن را برای آنها از فرابورس خریداری می کنند و این اشخاص چون اطلاع کاملی از فرایند خرید این اوراق ندارند ، به جای فرابورس به بنگاه های معاملات املاک می روند و چند صد هزار تومان کارمزد پرداخت می کنند.
شریفی افزود : متقاضیان دریافت اوراق تسهیلات مسکن با مراجعه به کارگزاری فرابورس می توانند با مبلغ کارمزد بسیار پایینی (حداکثر ۱۸ هزار تومان) کل اوراق را خریداری کنند.
شریفی گفت : البته باید مقتاضیان کد سهامداری هم بگیرند.
بنابراین گزارش با انتشار یافتن این اوراق مردم با هزینه کمتری نسبت به قبل در یک بازار رسمی این برگه ها را دریافت می کنند و تا قبل از این، یک برگه ۵۰۰ هزارتومانی تا بیش از ۱۰۰هزار تومان معامله می شد اما امروز یک برگه ۵۰۰هزار تومانی در بازار فرابورس حدود ۶۲ هزار تومان خریداری می گردد.
هزینه مبادله نیز در قبل به ازای هر وام ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر کارمزد این مبادله ۱۲تا ۱۸ هزار تومان است ، این بازار فرصتی را برای مردم ایجاد کرده است که با کمترین هزینه وام تسهیلات مسکن را دریافت کنند.
در فرایند فرابورس این معامله ۳ روز زمان می برد ، ابتدا مشتری به کارگزار مراجعه می کند و در خواست خرید می دهد که همان روز انجام می گردد و سه روز بعد اوراق به دست مشتری می رسد.
در صورتی که متقاضی کد سهام داری نداشته باشد در قدم اول باید با مراجعه به کارگزاری درخواست صدور کد بدهد که تا دو روز هم برای این موضوع زمان می برد.
در مجموع حدود پنج روز در سیستم فرابورس زمان لازم است تا یک فرد اوراق تسهیلات مسکن را دریافت کند. اما اینکه پس از آن چقدر زمان می خواهد تا فرد با ارائه اوراق به بانک مسکن تسهیلات دریافت کند مربوط به بانک است.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.