هشدار کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ در مورد بحران انسانی در افغانستان

afp-25.jpg

رییسِ دفتر نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ در افغانستان، امروز در کابل اعلام‌کرد: برای شهروندان عادی افغان، درگیری مسلحانه در سطح کشور رو به وخامت است.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رِتو اِشتوکر، در این باره گفت: «در زمانی‌که در حال ترک کشور هستم، نگرانی سراسر وجودم را فرا گرفته است. از زمان تصدی این مقام در ۲۰۰۵، گروه‌های مسلح بومی تکثیر یافته‌اند و غیرنظامیان نه در برابر یک خط مقدم، که بین چندین خط گیرافتاده‌اند، به‌طوری‌ که دسترسی به خدمات درمانی برای شهروندان عادی افغان به مشکلی فزاینده تبدیل شده است.» علاوه بر درگیری مسلحانه، رنج و عذاب غیرنظامیان به دلیل عوامل دیگر هم رو به تزاید است. به دلیل شرایط اقتصادی، یا شرایط نامساعد آب‌وهوایی یا بلایای طبیعی، شرایط معیشتی سخت‌تر شده و در نتیجه امید به آینده در حال کاهشی دائمی است.

اشتوکر همچنین با تأکیدی خاص بر فقدان دسترسی شهروندان عادی افغان به مراقبت‌های درمانی گفت: «برخی مسائل باید هماره رعایت شوند، مثلاً هیچ‌گاه نباید در مراقبت‌های درمانی خللی وارد کرد. به عبارت دیگر، حمله به کارکنان، وسائط نقلیه و تأسیسات درمانی را نمی‌توان به عنوان بخشی از روند عادی هدایت جنگ قلمداد کرد. مراقبت‌های درمانی باید همیشه و برای تمام کسانی که به آن نیازمندند موجود باشد، و به نحوی غیرمغرضانه و تنها بر اساس ملاحظات پزشکی ارائه شود.»

وی با بیان اینکه با وجود چنین چالش‌هایی، پیشرفت‌هایی هم حاصل شده است گفت: «در مقایسه با دهه‌های قبل، مشکلات غیرنظامیان از طریق رسانه‌ها و جامعه‌ مدنی با شتاب بیشتری شناسانده می‌شود. در طول سالیان، کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ توانسته دغدغه‌های خود را مستقیم و صادقانه در اختیار طرف‌های درگیر قرار دهد. طرف‌های درگیری هم تمایل بیشتری برای گوش دادن به حرف‌های ما و عمل به توصیه‌های خاصی که در رابطه با نحوه‌ی هدایت درگیری و مسائل مربوط به زندانیان کرده‌ایم، از خود نشان داده‌اند. امروزه این موضوع در مورد همه‌ مناطق جنگی جهان صادق نیست.»

کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ کماکان از هزاران نفری که در رابطه با درگیری‌های مسلحانه، در زندان‌های مختلفی در سراسر افغانستان تحت کنترل نیروهای افغان یا بین‌المللی هستند، بازدید می‌کند.

وی افزود: «ما نگرانیم که با عقب‌نشینی نیروهای بین‌المللی و با کاهش بودجه‌ دولت افغانستان، حفظ شرایط قابل قبول در زندان‌ها مشکل‌تر هم بشود.»

به گزارش کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ، این کمیته از ۱۹۷۹ در افغانستان حضوری فعال داشته است. این کشور محل اجرای بزرگ‌ترین عملیات کمیته‌بین‌المللی صلیب‌سرخ بر حسب منابع با بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ کارمند مستقر در ۱۵ دفتر و بودجه‌ای بالغ بر ۸۹ میلیون فرانک سوئیس برای سال ۲۰۱۲ میلادی است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.