هشدار محققان نسبت به مصرف دارو با گریپ فروت و مشتقات آن

۰۸م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، دیوید بیلی داروشناس بالینی در موسسه تحقیقات سلامت لاوسون در لندن، اونتاریو کانادا ۲۰ سال پیش برای اولین بار فعل و انفعال میان گریپ فروت در بعضی از داروها را کشف کرده بود و از آن زمان تعداد داروهایی که به صورت بالقوه این فعل و انفعال را با گریپ فروت دارند افزایش یافته است.

بیلی اظهار داشت: آنچه من طی چهارسال قبل ملاحظه کردیم یک روند رو به رشد است و تعداد داروهای این فهرست در حال افزایش است. این داروها می توانند واکنشهای معکوسی با گریپ فروت داشته باشند و تأثیرات فوق العاده جدی ایجاد کنند.

بسیاری از داروها در این فهرست در میان داروهای عادی می باشند که در آن میان می توان به داروهای کاهش کلسترول خون، آنتی بیوتیکها و کلسیم اشاره کرد. داروهای دیگر دارای عواملی است که از آن برای مبارزه با سرطان یا فرونشاندن سیستم ایمنی بدن در اشخاصی استفاده می گردد که به تازگی یک پیوند عضو داشته اند.

براساس اظهارات بیلی، اشخاص ۴۵ ساله به بالا بیشتر تمایل به خرید گریپ فروت دارند و از آنجا که این گروه در میان بیشترین مصرف کننده های دارویی می باشند بنابراین احتمال تداخلهای دارویی در این اشخاص بیشتر وجود دارد.

این تحقیق در مجله انجمن پزشکی کانادا انتشار یافته است و طی آن به ۸۵ داروی شناخته شده ای اشاره شده که با مصرف گریپ فروت فعل و انفعال ایجاد می کنند و ۴۳ مورد آن می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند مورد اشاره قرار گرفته است.

در میان این عوارض جانبی می توان به مرگ ناگهانی، نارسایی کامل کلیه، نارسایی قلبی عروقی، خونریزی معده ای روده ای و سرکوب مغز استخوان در اشخاصی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی می باشند اشاره کرد.

این محقق یادآور شد: خوردن یک قرص با یک لیوان آب گریپ فروت شبیه خوردن ۲۰ قرص با یک لیوان آب است. این فعل و انفعال اوردوز ناخواسته است. بنابراین جای شگفتی نیست که این سطوح از درمانی به سمی تبدیل می شوند.

تمام منابع تهیه شده از گریپ فروت ( میوه کامل یا آب آن) و سایر مرکبات چون پرتغالهای سویل که معمولا در مارمالاد مورد استفاده قرار دارد، لیمو ترشها و پوملوها می توانند چنین فعل و انفعالی ایجاد کنند.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.