هشدار نسبت به شکل‌گیری مجدد حباب در بازار مسکن

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/قیمت‌ خانه جهش افزایشی نخواهد داشت اما با توجه به اینکه با افزایش قیمت خدمات، تورم در بازار ایجاد می‌شود احتمالا افزایش قیمت مسکن به صورت حباب‌گونه خواهیم داشت.

به گزارش ممتاز(Bananews.ir)،محمد عدالتخواه – کارشناس مسکن – دربارهٔ تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها بر بخش مسکن گفت: تاثیر اجرای مرحله دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها بستگی به میزان افزایش قیمت‌هایی که دولت در بازار اعمال کند، دارد.

 

وی افزود: در هر دوره‌ای که دولت قیمت خدمات را افزایش دهد می‌توان شاهد تورم در بازار بود.

این کارشناس مسکن با بیان این‌که در حال حاضر قیمت‌ها به طور کلی پایین آمده است، تصریح کرد: در حال حاضر در شهرهای بزرگ به ویژه تهران واحدهای بسیار مسکونی ساخته شده که این روند ساخت و ساز خود نیز در بازار تاثیرگذار است.

احتمال شکل‌گیری مجدد حباب در بازار مسکن
عدالتخواه پیش‌بینی کرد: قیمت‌ها به صورت جهشی افزایش نخواهد داشت ولی احتمالا افزایش به صورت حباب‌گونه خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی از سه ماه قبل قیمت خانه‌های لوکس در تهران پایین آمده و امیدواریم که حباب قیمتی زمین هم شکسته شود.

این کارشناس مسکن معتقد است: تناسب افزایش قیمت‌ها با میزان تورم در جامعه پیش می‌رود و اگر طرح‌های ناتمام در این بخش تکمیل شود می‌تواند به بازار مسکن کمک کند.

بخش اعظم مشکلات مسکن مربوط به زمین است
او خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از مشکلات بخش مسکن مربوط به زمین است که دولت می‌تواند با وارد شدن در این زمینه از میزان مشکلات بکاهد.

عدالتخواه دربارهٔ اولویت‌های دولت در سال تازه اظهار کرد:‌ دولت موظف است سیاست‌های حمایتی خود را در همه ابعاد برابر با قانون اساسی کشور که متولی کمک به اشخاص جامعه است پیش ببرد.

وی تاکید کرد:‌ این برداشت از قانون اساسی که دولت باید در زمینه ساخت و ساز دخالت کند کاملا اشتباه بوده چرا که بنا بر قانون اساسی دولت موظف به کمک به اقشار پایین جامعه است.

این کارشناس مسکن دربارهٔ افزایش میزان تسهیلات بانکی در سال قبل گفت: این میزان افزایش تسهیلات برای اقشار متوسط جامعه که می‌توانند اقساطشان را پرداخت کنند تاثیرگذار است اما برای دهک‌های پایین که توانایی پرداخت اقساط را ندارند مفید نیست.

وام مسکن فقط ۱۰ درصد قیمت خانه را تامین می‌کند
عدالتخواه با اشاره به این‌که به عقیده خریداران قیمت‌ها در بازار مسکن آن قدر بالاست که این میزان وام مسکن فقط ۱۰ درصد از قیمت‌ها را تامین می‌کند، گفت: این میزان وام برای اقشار متوسط جامعه که اندوخته‌هایشان بسیار است می‌تواند تاثیر گذار باشد.

وی دربارهٔ نام‌گذاری امسال به عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار کرد: باید با تمام توان به سمت این ایده پیش رویم و در نامگذاری که امسال که اشاره آن به اقتصاد و فرهنگ است باید با برنامه ریزی صحیح و برنامه‌های عملیاتی دراین زمینه حرکت کنیم.

 

ایسنا

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.