هشدار نمایندگان مجلس درباره خشک‌شدن دریاچه ارومیه و تالاب‌های دیگر

۲۹ آبان ،

محیط زیست > آب– در جریان رسیدگی مجلس شورای اسلامی به طرح دوفوریتی نجات و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور، نادر قاضی‌پور گفت: احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های در حال خشک‌شدن سبب زنده شدن میلیون‌ها انسان، حیوان، پرنده و گیاه می‌شود.

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها به آب نیاز دارد، افزود: استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری، ‌اصفهان، گیلان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان شرقی، خوزستان، لرستان، مرکزی، اردبیل، فارس، کرمانشاه و زنجان ازجمله استان‌هایی می باشند که حاوی تالاب‌هایی در آستانه خشک شدن‌ می باشند. در این طرح از دولت می‌خواهیم با نظر کارشناسان خبره و کارشناسان سایر کشورها، بارورسازی ابرها را روی این دریاچه‌ها و تالاب‌ها اجرایی کنند تا تالاب‌ها از خطر خشکی مطلق نجات یابند.

وی افزود: اگر به‌موقع به داد دریاچه ارومیه نرسیم فاجعه عظیمی اتفاق می‌افتد. ریزگردهای حاصل از خشکی این تالاب‌ها و دریاچه‌ها به کل کشور زیان می‌رساند.نماینده مردم فلاورجان، خشک‌شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور را سبب شیوع بیماری سالک، افزایش مهاجرت پرندگان، تولید ریزگردها و افزایش سرعت و تعداد روزهای بادهای موسمی دانست.

سیدناصر موسوی لارگانی گفت: صنعت، کشاورزی، گردشگری، پرورش آبزیان و موارد بسیار دیگری از تالاب‌ها بهره می‌برند. در استان فارس چندین تالاب طی چند سال گذشته به‌طور کامل خشک شد.

وی افزود: اتهام خشک‌شدن این دریاچه‌ها به آب و هوا نسبت داده شد، درحالی‌که احداث سدهای متعدد روی سرچشمه‌ها و رودخانه‌ها، افزایش جمعیت شهرها، استفاده بسیار از مسافرته‌های زیرزمینی آب و دریاچه‌ها، خشک شدن تالاب‌ها را تشدید کرده است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخش‌هایی از سخنان رئیس سازمان محیط‌زیست، اظهار کرد: محمدی‌زاده در مصاحبه‌ای گفته است دولت تکالیف خود را در حوزه حفظ محیط‌زیست به‌طور کامل انجام داده و ابراز امیدواری کرده که با تأمین منابع طی یک برنامه پنج‌ساله مشکلات موجود قابل رفع است.

در پاسخ به سخنان وی باید گفت که اگر دولت به وظایفش عمل کرده پس این همه مشکلات موجود و خشک‌شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها ناشی از چیست؟
طرح نجات تالاب‌ها و دریاچه‌ها روزگذشته در مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته شد؛ موافقان خواستار طرح دوفوریتی آن بودند و مخالفان می‌گفتند که این طرح هنوز جای بررسی دارد سرانجام نیز نمایندگان به یک فوریت طرح نجات دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور رأی دادند.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.