هشدار وقوع پدیده آب و هوایی «ال نینو»

در پی هشدار «اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا» در خصوص اعلام آغاز پدیده آب و هوایی «ال نینو» و اینکه این پدیده ممکن است گرمای جهانی را تشدید کند، دانشمندان حوزه آب و هوا توضیحاتی در این زمینه ارائه کردند.

هشدار وقوع پدیده آب و هوایی «ال نینو»

به گزارش ممتاز نیوز و به نقل از ای‌پی نیوز، دانشمندان و کارشناسان هواشناسی اعلام کرده‌اند که پدیده آب و هوایی «ال نینو»(El Nino) رسما شکل گرفته است. این پدیده‌ی احتمالا قوی، آب و هوای سراسر جهان را تغییر می‌دهد و به زمینی که در حال گرم شدن است، گرمای طبیعی بیشتری می‌دهد.

«اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا»(NOAA) روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مبنی بر آغاز پدیده ال نینو، از رسیدن آن خبر داد و اعلام کرد که این ال نینو ممکن است کاملا مشابه بقیه نمونه‌ها نباشد.

در این زمینه «میشل لوروکس»(Michelle L’Heureux)، دانشمند حوزه آب و هوا و رئیس «دفتر پیش‌بینی ال نینو/لانینا» در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا گفت: این پدیده، یک یا دو ماه زودتر از بسیاری از نمونه‌های ال ‌نینو شکل گرفت که این موضوع فضای لازم برای رشد را به آن می‌دهد. این ال نینو به احتمال ۵۶ درصد قوی در نظر گرفته می‌شود و ۲۵ درصد احتمال دارد که به سطوح فوق‌العاده برسد.

لوروکس گفت: اگر سه سال است که مانند آمریکای جنوبی از خشکسالی شدیدی رنج می‌برید، یک شیب به سمت رطوبت می‌تواند خوشایند باشد. شما سیل نمی‌خواهید اما مطمئنا بخش‌هایی از جهان هستند که از آغاز ال نینو سود می‌برند.

این دانشمند حوزه آب و هوا خاطرنشان کرد: طی چند ماه آینده و در طول تابستان نیم‌کره شمالی، ال نینو بیشتر در نیم‌کره جنوبی احساس خواهد شد و با کمترین تاثیرات در آمریکای شمالی همراه خواهد بود.

وی افزود: ال نینو به شدت استرالیا را به سمت آب و هوای خشک‌تر و گرم‌تر متمایل می‌کند. همچنین، شمال آمریکای جنوبی احتمالا خشک‌تر و جنوب شرقی آرژانتین و بخش‌هایی از شیلی احتمالا مرطوب‌تر خواهند بود. هند و اندونزی نیز تا ماه اوت به خشکی تمایل خواهند داشت. اگرچه ال نینو به طور سنتی به معنای طوفان‌های کمتر در اقیانوس اطلس است، اغلب با طوفان‌های استوایی بیشتر در اقیانوس آرام همراه خواهد بود.

ال نینو در ماه دسامبر تا فوریه، شدیدترین ضربه را می‌زند و مسیر طوفان زمستانی را به سمت استوا تغییر می‌دهد. یک سوم تا نیمی از جنوب آمریکا از جمله کالیفرنیا، احتمالا در ال نینو مرطوب‌تر خواهد بود.

لوروکس گفت که شمال غربی اقیانوس آرام و بخش‌هایی از دره اوهایو ممکن است خشک و گرم شوند.

این دانشمند در ادامه خاطرنشان کرد که برخی از بزرگترین اثرات احتمالا در اندونزی گرم‌تر و خشک‌تر و مناطق مجاور آسیا دیده خواهند شد. همچنین، مناطقی از جنوب آفریقا خشک خواهند شد.

«کیم کاب»(Kim Cobb)، دانشمند حوزه آب و هوا در «دانشگاه براون»(Brown University) نیز در خصوص این پدیده گفت: اگر این ال نینو نشان‌دهنده بزرگترین سطح از رویدادها باشد، کوتاه‌ترین زمان تکرار را در سابقه تاریخی رقم خواهد زد.

چنین فاصله کوتاهی بین پدیده‌های ال نینو باعث می‌شود که جوامع، زمان کمتری را برای برطرف کردن آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها، کشاورزی و اکوسیستم‌هایی مانند صخره‌های مرجانی داشته باشند. یک ال نینو معمولا فعالیت طوفان را در اقیانوس اطلس خاموش می‌کند و به نواحی ساحلی در ایالات گوناگون که از سال‌های شلوغ اخیر خسته شده‌اند، کمک می‌کند. اما این بار پیش‌بینی‌ نمی‌شود که چنین اتفاقی بیفتد زیرا دمای بی‌سابقه اقیانوس اطلس ممکن است بادهای ال نینو را که معمولا بسیاری از طوفان‌ها را از بین می‌برند، خنثی کند.

«کریستوفر کارناوسکاس»(Kristopher Karnauskas)، دانشیار «دانشگاه کلرادو بولدر»(CU Boulder) گفت: طوفان‌ها هنگامی که روی آب‌های گرم دریا حرکت می‌کنند، تقویت می‌شوند و رشد می‌کنند. مناطق گرمسیری اقیانوس اطلس نیز فوق‌العاده گرم هستند. بنابراین، اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا و دیگران امسال فصل طوفان اقیانوس اطلس را تقریبا متوسط پیش‌بینی می‌کنند.

وقوع یک ال‌نینوی قوی در گذشته، به ایجاد گرمای جهانی رکوردشکن در سال‌هایی مانند ۲۰۱۶ و ۱۹۹۸ منجر شده است. دانشمندان در اوایل امسال گفته بودند که احتمال دارد سال آینده یک رکورد گرما ثبت شود؛ به ویژه به این دلیل که ال ‌نینوها معمولا در زمستان به اوج قدرت خود می‌رسند اما این ال نینو کار خود را زودتر از حد معمول آغاز کرده است.

«مارشال شپرد»(Marshall Shepherd)، استاد هواشناسی «دانشگاه جورجیا»(UGA) نیز درباره پیامدهای ال نینو گفت: وقتی که آغاز ال نینو با پس‌زمینه گرم شدن آب و هوا ترکیب شود، پیامدهایی را برای قرار دادن سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال ثبت‌شده به همراه دارد.

ال نینو، گرم شدن طبیعی، موقت و گاه‌به‌گاه بخشی از اقیانوس آرام است که اغلب با جابه‌جایی مسیرهای هوایی برای طوفان، الگوهای آب و هوا را در سراسر جهان تغییر می‌دهد. جهان در اوایل امسال، از یک «لانینا»(La Nina) خارج شد که به طور غیرمعمول طولانی و قوی بود. لانینا که طرف مقابل ال نینو به شمار می‌رود، خشکسالی را در غرب آمریکا افزایش داد و فصل طوفان اقیانوس اطلس را تشدید کرد. معنای این امر به نوعی این است که برخی از شرایط آب و هوایی سه سال گذشته مانند خشکسالی، برعکس خواهند شد.

«ازهر احسان»(Azhar Ehsan)، دانشمند «دانشگاه کلمبیا»(Columbia University) نیز گفت: از سوی دیگر، کشورهای شمال شرق آفریقا که در اثر خشکسالی آسیب ‌دیده‌اند، پس از تحمل شرایط خشکسالی به مدت چندین سال، شاهد بارندگی‌های مفید خواهند بود.

برخی از پژوهش‌های اقتصادی نشان داده‌اند که لانینا نسبت به ال نینو، خسارات بیشتری را در آمریکا و در سطح جهانی به همراه دارد.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ در یک مجله اقتصادی منتشر شد، نشان داد که ال نینو برای آمریکا و اروپا رشد اقتصادی را به همراه داشته اما برای استرالیا، شیلی، اندونزی، هند، ژاپن، نیوزلند و آفریقای جنوبی پرهزینه بوده است.

در مقابل، پژوهشی که اخیرا منتشر شده است، نشان می‌دهد که ال نینو در سطح جهانی بسیار پرهزینه‌تر از آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد و برآورد می‌کند که خسارت ناشی از آن به تریلیون‌ها دلار می‌رسد. بانک جهانی تخمین زده که ال نینو در سال‌های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸، ۴۵ میلیارد دلار برای دولت‌ها هزینه داشته است.

آمریکا نیز به رغم برخی مزایای ال نینو، با خطراتی روبه‌رو است. احسان در  این زمینه خاطرنشان کرد که افزایش بارندگی در کالیفرنیا، اورگن و واشنگتن، خطر رانش زمین و جاری شدن سیل را در این مناطق افزایش می‌دهد.

وی افزود: اگرچه ال نینو از نظر تغذیه منابع آب، مزایایی را در بر دارد اما خطرات خاصی را نیز به همراه می‌آورد که باید در نظر گرفته شده و مدیریت شوند.

انتهای پیام/


پلاس
علمی و دانستنی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.