هشدار چین به کشورهای گروه ۲۰ نسبت به حمایت از تایوان

براساس بیانیه مطبوعاتی که ساعاتی پیش از پیوستن وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به نشست سران گروه ۲۰ در رم منتشر شد، وی به آمریکا و متحدانش هشدار داد که در امور تایوان دخالت نکنند.

هشدار چین به کشورهای گروه ۲۰ نسبت به حمایت از تایوان

به گزارش ممتاز نیوز، به نقل از پایگاه خبری پولیتیکو، وانگ یی گفت: اخیرا، آمریکا و سایر کشورها تلاش کردند تا به پیشرفت‌هایی در موضوع تایوان دست یابند که این مسئله در تضاد با تضمین‌های سیاسی است که هنگام برقراری روابط دیپلماتیک با “جمهوری خلق چین” داده بودند.

وی افزود: اگر ۵۰ سال پیش نتواستند اصل و قانون “چین واحد” را متوقف کنند، در دنیای امروز در قرن ۲۱ این امر غیرممکن‌تر است.

اظهارات وی در بحبوحه تشدید تنش بین چین و غرب بر سر تایوان بیان شد. تسای اینگ-ون، رئیس‌ جمهوری تایوان در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان، به حضور پرسنل نظامی آمریکا در جزیره خودگردانی که پکن آن را قلمرو خود می‌داند، اذعان کرد.

سخنان وانگ یی همچنین در حالی مطرح می‌شود که جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، در حال سفر به اروپاست. او در روزهای قبل با مقامات و قانون‌گذاران اتحادیه اروپا دیدار کرد و از طریق یک لینک ویدئویی به جمعی از قانون‌گذارن جهانی ضد پکن که در رم گردهم آمدند، پیوست و سخنرانی کرد.

جوزف وو به گفته خود یک “جلسه مثمرثمر” با اعضای پارلمان اروپایی برگزار کرد و خاطرنشان کرد که “تایوان تنها نیست.” وی از اعضای این پارلمان خواست تا حمایت خود را نسبت به توافقنامه تجاری “اتحادیه اروپا-تایوان” نشان دهند؛ توافقنامه‌ای که کمیسیون اتحادیه اروپا به علت ترس از پکن حاضر به انجام مذاکره درخصوص آن نیست.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نامه‌ای به قانون‌گذاران این اتحادیه نوشتند و از لیتوانی در قبال تهدیدهای چین در مورد دفتر جدید تایوان در کشورهای بالتیک حمایت کردند.

آن‌ها در بخشی از این نامه نوشتند: ما از واکنش مقامات چینی متاسف هستیم. بگذارید صراحتا اعلام کنیم که تهدیدها، فشار سیاسی و اقدامات زورگویانه که علیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال می‌شود، غیرقابل قبول است. ما چنین اقداماتی را کنار می‌زنیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.