هشدار چین و روسیه نسبت به وخامت اقتصاد جهانی

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو، چین و روسیه کشورهای عضو اپک( Apec) را به تحکیم روابط اقتصادی در سطح منطقه ای فراخواندند. هوجین تائو، رییس جمهور چین، اعلام کرد چین همۀ تلاش خود را برای تحکیم روابط اقتصادی بین ۲۱ عضو پک خواهد کرد. ولادیمیر پوتین، همتای روس او که میزبانی نشست اپک در بندر ولادی وستک را برعهده دارد، نیز افزود: موانع گمرکی برای تعمیق رابطه میان کشورها باید برداشته شود. گفته می شود نشست اپک، ژست جدید و سمبولیک مسکو به نشانۀ چرخش وی به سمت آسیا و فاصله گرفتن از اروپا در اوج بحران یورو در اروپاست.
پوتین گفت: برای گسترش روابط باید پل بسازیم و نه دیوار و گامهای مهمی را برای ادغام و گسترش روابط اقتصادی برداریم. هوجین تائو در دیدار با همتای روس خود از یک طرح اقتصادی به مبلغ ۱۵۷ میلیارد دلار به منظور تحکیم و گسترش زیرساخت در بخش های مختلف انرژی، کشاورزی، راه آهن و راهسازی خبر داد. تائو از حمایت و مشارکت مصمم چین برای آزادسازی تبادلات اقتصادی خبر داد. روز جمعه پوتین اعلام کرده بود روسیه تأمین کنندۀ ثابت انرژی است و نقش دروازۀ انتقال انرژی به سمت اروپا و کشورهای آسیایی را ایفا می کند.
گفتنی است اعضای اپک شامل ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، اندونزی و کانادا هستند و ۴۰% جمعیت جهان، ۵۴% از تولید ناخالص داخلی جهان و ۴۴% از حجم تبادلات اقتصادی را تشکیل می دهد.

/۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.