هشدار کارشناسان به بازارهای مالی

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

کارشناسان مسائل اقتصادی و مالی می گویند تزریق بی رویه پول به بازار مالی و سو استفاده سرمایه گذاران از این پول ها برای سودجویی، نظام اقتصادی و مالی را از تعادل خواهد انداخت و این امر برای اقتصاد جهان نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، تیم آدامز مدیر موسسه تامین مالی بین المللی که از منافع بانکهای مرکزی جهان دفاع می کند و در واقع نقش بانک مرکزی را برای بانک های مرکزی جهان ایفا می کند در این باره گفت در چنین فضایی که نرخ بهره بانکی به شدت کاهش یافته است سرمایه گذاران سعی می کنند با دریافت این وام های کم بهره به فکر سودجویی برای خود باشند. امری که سبب می گردد تا حباب نقدیندگی در بازارهای مالی واقتصاد های کشورهای مجری این گونه سیاست ها افزایش بیش از پیش افزایش یابد.وی افزود سرمایه گذاران از این پول های نه در راه تولید بلکه برای در بخش های زود بازده که سریع سود به دست می دهند استفاده می کنند.

این اخطار در حالی داده می گردد که در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸،بانک های مرکزی جهان به ویژه بانک مرکزی آمریکا برای آنکه زمینه را برای از سرگیری رشد اقتصادی خود فراهم کنند بازار مالی خود را غرق در نقدینگی کرده اند و ازسوی دیگر نرخ بهره بانکی را به پایین ترین حد ممکن کاهش دادند.

موسسه مالی بین المللی همچنین در حالی این اخطار را مطرح می کند که بانک مرکزی آمریکا ،بزرگترین اقتصاد جهان،هنوز این سیاست پولی را ادامه می دهد. بانک مرکزی آمریکا سیاست تسهیل پولی به اجرا گذاشته است که به سبب آن، دارایی های مالی یعنی اوراق قرضه و سهامی را که در دست مردم و شرکت هاست بازخرید می کند. این نهاد در چارچوب همین سیاست با بازخرید اوراق قرضه و سهام در اختیار مردم و شرکت ها، هر ماه حدود ۸۵ میلیارد دلار نقدینگی به نظام مالی و بدنه اقتصاد این کشور تزریق می کند. مسئولان این بانک از بیم تاثیرات منفی توقف این سیاست بر اقتصاد آمریکا ،تاکنون اجرای آن را متوقف نکرده اند.

بانک مرکزی آمریکا در حالی این سیاست را ادامه می دهد که مسئولان اقتصادی این کشور می دانندکه بحران مالی وام رهنی که در سال ۲۰۰۸ آغاز شد ریشه در همین مسئله یعنی تزریق بی رویه پول و وام به بازار مالی دارد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.