هشدار کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل در مورد افزایش ناپدیدن شدن‌های اجباری در سراسر جهان

۲۳ آبان ،

Multimedia_pics_1384_8_Legal_23-2.jpg

جمعی از کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان مل در پی بازبینی ۴۰۰ پرونده ناپدید شدن اجباری‌ها در ۳۱ کشور در مورد وجود این جرم در بسیاری از کشورهای دنیا به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گروه ویژه سازمان ملل که متشکل از پنج کارشناس مستقل در زمینه ناپدید شدن‌های اجباری است، در نود و هشتمین جلسه خود در ژنو اخطار داد که علیرغم گذشت ۲۰ سال از صدور اعلامیه «حمایت از اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری» سازمان ملل، هنوز شمار بسیاری از مردم در کشورهای مختلف بدون وقفه قربانی این حوادث می‌شوند.

در گزارش تفسیری این گروه آمده است که ناپدید شدن‌های اجباری در بسیاری از کشورها به طور همیشگی اتفاق می‌افتد. این در حالی است که مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۹۹۲ اعلامیه حمایت از اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری را صادر و در آن تاکید کرد که ناپدید شدن اجباری یک فرد در واقع جنایتی است علیه سرنوشت آن شخص.

این اعلامیه همچنین در مفاد خود ناپدید شدن اجباری را محکوم کرده و آن‌ را نقض آشکار حقوق بشر دانسته است.

براساس گزارش تفسیری پایگاه خبری سازمان ملل، این گروه در جلسه خود پرونده‌های مربوط به چند کشور از جمله بحرین، هند، کره‌ی شمالی، لیبی، مصر، ترکیه، اوکراین، میانمار، روسیه، مراکش و غیره مورد بررسی قرار داده‌اند و باید نتیجه فعالیت خود در ۲۰۱۲ را در مارس سال آینده در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.