هشدار یک مقام قضایی نسبت به رشد ۳۰۰ درصدی جرایم رایانه‌ای

00-32.jpg

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌ غربی با اعلام رشد ۳۰۰ درصدی جرایم رایانه‌ای، تاکید کرد که برای جلوگیری از این جرایم و آسیب‌های اجتماعی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، نیاز به همکاری تمام سازمانها، ادارات و ارگانهایی است که به نحوی با این موضوع درگیر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پرویز علیزاده در دومین جلسه پیشگیری از وقوع جرایم رایانه‌ای در دادگستری آذربایجان غربی تصریح کرد: جرایم رایانه‌ای در سال جاری بیشتر شده و رو به افزایش است؛ لذا اداره پیشگیری‌های سایبری و فضای مجازی برای جلوگیری از این جرایم و آسیب‌های اجتماعی در فضای تولید و تبادل اطلاعات احتیاج به همکاری تمام سازمانها، ادارات و ارگانهایی دارد که به نحوی با این موضوع درگیر هستند.

وی ادامه داد: با رشد ۳۰۰ درصدی جرایم رایانه‌ای اگر امروز به فکر چاره نباشیم فردا دیر می‌شود زیرا این جرایم روز به روز در حال افزایش است و فساد و فحشا و ازدواج‌های اینترنتی که منجر به طلاق می‌شود و همچنین سایر جرایم رایانه‌ای باعث افزایش پرونده‌های دادگستری شده است.

این مقام قضایی در ادامه اظهار کرد: بیشتر اشخاصی که مرتکب جرایم رایانه‌ای می شوند نسبت به جرم خود آگاهی ندارند و اشخاصی هم که واقعا به جرم خود آگاهند دسترسی به هویتشان ممکن نیست. اکثر قربانیان این جرایم جوانان هستند و به دلیل ناآگاهی والدین از سیستم‌های رایانه‌ای، نظارت آنها بر فرزندانشان در این زمینه ضعیف است.

علیزاده خاطرنشان کرد: نظارت ضعیف از سوی برخی مراجع و ناآگاهی کاربران و صاحبان کافی‌نت‌ها و تذکر ندادن کاربران نسبت به رعایت مسایل امنیتی مانند حفظ پسورد و سایر مسایل باعث افزایش جرایم رایانه‌ای شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی تصریح کرد: اتحادیه‌های صنفی موظفند از فعالیت کافی‌نت‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی پیش از اخذ مجوز، جلوگیری و متصدیان این واحدها را با شرح وظایفشان آشنا کنند.

علیزاده یادآور شد: آگاهی‌بخشی خانواده‌ها در خصوص نوع جرایم، انحرافات و سوء استفاده‌های حوزه سایبری و فضای مجازی، از مهم‌ترین مسائلی است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی تامین منابع مالی و زیرساخت‌های لازم برای آموزش تک تک افراد جامعه را ضروری دانست و اظهار کرد: تشکیل کارگروه تخصصی با حضور کارشناسان مجرب در ارائه راهکارهای سازنده و کاربردی برای بررسی و حل مشکلات حوزه سایبری بسیار مهم و اساسی است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.