هشدار iبه بیماران نارسایی کلیه، برای مراجعه iبه پزشک منتظر درد نباشید

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

نارسایی کلیه فاقد درد می باشد و با تشخیص سریع این بیماری توسط انجام ساده ترین آزمایش ادرار می توان از عوارض جدی این بیماری پیشگیری کرد.

به گزارش تفسیری خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر ناصر سعیدی متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه و فشارخون و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کلیه عضوی است که عملکردش تصفیه خون و گرفتن سموم بدن می باشد، البته عملکردهای بسیار فراوان دیگری هم از جمله تنظیم فشارخون، تولید موادی برای پیشگیری از کم خونی و تنظیم مواد معدنی خون را می توان نام برد.
 
وی اظهار داشت: این عضو حاوی سلول های عملکردی iبه نام گلومرول می باشد و هر کلیه بطور متوسط حدود یک میلیون گلومرول دارد iبه طوری که خداوند متعال کلیه را iبه نحوی قرار داده که اگر یک انسانی حاوی یک کلیه نیز باشد، کاملاً می تواند iبه جای دو کلیه فعالیت کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان داشت: تنها در صورتی بیمار دچار ناراحتی کلیه می گردد که با توجه iبه آزمایشات انجام گرفته کلیه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کارکرد خود را از دست بدهد و در صورتی که کارکرد کلیه حاوی افت شدید شود بیمار دچار علائمی منجمله سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و یا افزایش فشار خون می گردد.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد پزشکان برای پیشگیری از نارسایی کلیه انجام تست های غربالگری با ساده ترین روش مثل انجام آزمایش ادرار است که تقریباً بسیاری از بیماری های کلیوی با این آزمایش مشخص می گردد.
 
این متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه و فشارخون ادامه داد: در صورت لزوم بررسی بیشتر، پزشک آزمایشات دیگری از جمله اوره، کراتین خون، سدیم، پتاسیم و آزمایش جهت کم خونی و سونوگرافی را تجویز می کنند.
 
دکتر سعیدی در پایان گفت: تشخیص سریعهنگام نارسایی کلیه سبب می گردد از عوارض سکته های قلبی، مغزی و بستری های متعدد بیماران پیشگیری کرد.
 
گفتنی است: ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه، با عنوان “هفته حمایت از بیماران کلیوی” در کشور نامگذاری شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.