هفته فرهنگی ایران در روسیه افتتاح شد

آرشیو خبردین و اندیشه کد مطلب: ۸۰۰۶     

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ارسال به    نسخه چاپی نسخه چاپی   

خبرگزاری پانا:دومین هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه به همت معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی کشورمان ، سه شنبه شب ۱۱ مهرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جمعی از مقام های ایران و روس و هنرمندان ایرانی در ˝مالی تئاتر˝ مسکو افتتاح شد.

چهارشنبه ۱۲ مهر ساعت ۱۱:۱۵

به گزارش سرویس دین و اندیشه پانا،  دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه  که با حضور “رضا سجادی” سفیر ایران در روسیه، “ابوذر ابراهیمی” رایزن فرهنگی ایران، نجفی معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  و تعداد زیادی از نخبگان و اهالی فرهنگ و هنر روسیه و ایرانیان مقیم این کشور برگزار شد، با قدردانی از وزارت فرهنگ روسیه برای میزبانی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران گفت : امیدوارم برگزاری هفته فیلم، نمایشگاه هنرهای تجسمی و صنایع دستی و همچنین اجرای موسیقی سنتی ایرانی، اهالی فرهنگ روسیه را با فرهنگ و هنر ایران بیشتر آشنا کند.
حسینی افزود: آنچه در هفته فرهنگی ایران در مسکو و سنت پترزبورگ ارائه می شود، قطره ای از دریای فرهنگ و هنر و گلی از گلستان کشور ایران است.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه، آغازی برای گسترش همکاری میان هنرمندان و اهالی فرهنگ و نخبگان ایران و روسیه باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تاریخ و فرهنگ ایران و روسیه درخشان و پرافتخار است و امروز هم نام آوران پرشماری در حوزه فرهنگ و هنر دو کشور فعالیت دارند.
حسینی ابراز امیدواری کرد، هنرمندان روسیه نیز از این پس حضوری فعال در جشنواره های بین المللی ایران داشته باشند.
“آندری بوسیگین ” قائم مقام وزارت فرهنگ روسیه هم در این آیین از برگزاری هفته فرهنگی ایران در مسکو و سنت پترزبورگ ابراز خرسندی کرد و گفت : این دومین هفته فرهنگی ایران در مسکو محسوب می شود.
وی افزود : روسیه در سال ۲۰۰۶ میلادی میزبان هفته فرهنگی ایران و ایران هم در سال ۲۰۰۸ میلادی میزبان هفته فرهنگی روسیه بود.
قائم مقام وزارت فرهنگ روسیه در ادامه، برنامه های متنوع هفته فرهنگی ایران در مسکو و سنت پترزبورگ شامل اکران فیلم های ایرانی ، برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی و صنایع دستی و اجرای موسیقی سنتی را تشریح کرد.
در آیین گشایش هفته فرهنگی ایران در مسکو، موسیقی سنتی ایرانی اجرا شد که با استقبال مردم روسیه و ایرانیان مقیم این کشور مواجه شد .
در این هفته فرهنگی که بیش از ۵۰ هنرمند ایرانی  حضور دارند، آثاری از صنایع دستی ایرانی از جمله میناکاری، تذهیب ،  سفال گری ، خاتم‌کاری، لباس‌های سنتی و همچنین هنرهای نقاشی، مجسمه‌سازی و عکس نیز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
گروه موسیقی سنتی ایرانی به سرپرستی هادی منتظری به همراه پنج هنرمند نوازنده  به اجرای موسیقی اصیل ایرانی خواهد پرداخت و گروه موسیقی محلی “آلاله” از کاشمر به سرپرستی حسین رضایی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
 در رشته خطاطی و هنر خوشنویسی استاد “جلیل رسولی” ، در رشته سفال گری استاد “قان بیگی”، در رشته نقاشی استاد”سلیمی”، در رشته مینیاتور استاد “امیر هوشنگ جزی زاده” ، در رشته گرافیک “احسان پارسا”، در رشته کاریکاتور “بهمن عبدیگ  و در مجسمه سازی “طاهر شیخ الحکمایی” آثار خود را در معرض دید علاقمندان قرار خواهند داد.
در چارچوب هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، پنج فیلم ایرانی شامل “آلزایمر” اثر “احمدرضا معتمدی” ،فیلم “راه آبی ابریشم” به کارگردانی “محمدرضا بزرگ نیا” ،”اینجا بدون من” به کارگردانی “بهرام توکلی” ،”روزهای زندگی” به کارگردانی “پرویز شیخ طادی” و فیلم “ملک سلیمان” اثر “شهریار بحرانی” که به زبان روسی دوبله شده اند، به نمایش درمی آید و  شیخ طادی از کارگردانان کشورمان به همراه هنرمندان امین زندگانی و الهام حمیدی نیز حضور دارند.
هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از  ۱۱ تا ۱۷مهرماه سال جاری به طور همزمان  در مسکو و سنت پترزبورگ برگزار می‌شود.
گفتنی است طبق تفاهم نامه‌ای که در سفر آودیف وزیر وقت فرهنگ روسیه به تهران امضا شد، امسال(۲۰۱۲) هفته فرهنگی ایران در روسیه برگزار می‌شود و در سال ۲۰۲۴ نیز هفته فرهنگی روسیه در ایران برپا خواهد شد.


Loading...


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.