هفته فرهنگی ایران در لبنان با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد

به گزارش ایرنا از بیروت، در این مراسم همچنین ‘غابی لیون’ وزیر فرهنگ لبنان، ‘غضنفر رکن آبادی’ سفیر کشورمان در لبنان و برخی از چهره های سرشناس سیاسی، فرهنگی و هنری دو کشور از جمله ‘علی بزی’ نماینده مجلس لبنان حضور داشتند.

وزیر فرهنگ لبنان در این مراسم طی سخنانی کوتاه اظهار داشت: این افتخار ماست که میزبان هفته یکی از غنی ترین فرهنگ ها و همچنین وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران باشیم.

غابی لیون با اشاره به اینکه در طول تاریخ ، ایران و لبنان از تمدن و فرهنگ غنی و پرباری دست یافته اند، ادامه داد: ما نیز با وزیر فرهنگ ایران وعده گذاشته ایم که در ایران، هفته فرهنگی لبنان را برگزار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همکاری فرهنگی مهم ترین همکاری هاست، گفت: برای ما بسیار مهم است با کشوری که از مقاومت ملت لبنان در برابر رژیم صهیونیستی حمایت کرد، همکاری فرهنگی داشته باشیم.

در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی گفت: در ورای فرهنگ جوامع عربی و ایرانی از ابتدای قرن اول هجری تاکنون، اندیشه وحدت امت وجود داشته تا بدین وسیله این هویت در ساحت بشریت تثبیت شود.

سیدمحمد حسینی با تاکید بر اینکه ما نیازی نداریم که خاطرات غم بار فرهنگی را یاد آور شویم، افزود: محققان به حد کافی در این خصوص بحث و تحقیق انجام داده اند.

وی با بیان اینکه فرهنگ تنها چیزی است که بوسیله آن می توان بر نکات منفی در روابط میان ملت ها چیره شد، افزود: بدین وسیله حقیقت بر قلب ها تابیده می شود تا با نور، زیبایی و معرفت به مثال عالی انسانیت دست یافت.

وزیر ارشاد با اشاره به تعداد زیاد کتاب های لبنانی که به زبان فارسی و همچنین تعداد زیاد پایان نامه های دانشجویی که در دانشگاه های ایران به موضع لبنان پرداخته اند، گفت: این امر نشان دهنده حضور وسیع ایران در لبنان است و جای تعجب نیست وقتی که می بنیم رهبر معظم انقلاب در اوایل حیات علمی و فرهنگی خود کتابی از ‘جبران خلیل جبران’ نویسنده شهیر لبنانی را ترجمه کرده اند.

وی افزود: همچنین ترجمه بسیاری از شعرهای زبان فارسی به عربی توسط اساتید لبنانی، نشان دهنده حضور سعدی، حافظ، خیام و دیگر شاعران ایرانی در لبنان است.

سپس در این مراسم ‘طریف الخالدی’ به دلیل تالیف کتاب ‘حافظ از نظر انسان شناسی در جهان کنونی’ توسط وزیر ارشاد کشورمان مورد تشویق قرار گرفت و جایزه ای به وی اهدا شد.

در ادامه مراسم ،گروه موسیقی ‘روح افزا’ به اجرای برنامه موسیقی سنتی ایرانی پرداخت و در پایان، نمایشگاه هنری هفته فرهنگی ایران توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

خاورم*۲۰۲۴**۱۰۳۰ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۱۱۵۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.