هفته نامه آمریکایی: وفاداران به القاعده همچنان تهدیدی برای آمریکا هستند

به گزارش ایرنا به نقل هفته نامه آمریکایی ‘تایم’، برآورد مسوولان اطلاعاتی آمریکا در خصوص خطر ‘القاعده’ پس از کشته شدن ‘اسامه بن لادن’ نشان می دهد که ‘ایمن الظواهری رهبر جدید این شبکه همچنان در رویای حمله ای جدید در خاک آمریکا است، اما نبود جاذبه رهبری در او، چند دستگی در تبیین اهداف در شاخه های این شبکه ایجاد کرده است.

به گفته مسوولان ضد تروریزم آمریکا، هرچند خطر گروههای نورسته وفادار به القاعده به خصوص شاخه القاعده در یمن جدی است، اما این گروهها قادر به انجام حمله ای درون خاک آمریکا نیستند، بلکه در نهایت می توانند اهداف غرب را در سراسر جهان هدف قرار دهند، ضمن آنکه این توانایی را دارند که ارتش ها و مهارتهایی خلق کنند و به عملیات خشونت آمیز دست بزنند.

تایم نوشت: ماهیت القاعده هم اکنون از یک گروه مرگبار به یک تهدید دستخوش هرج و مرج و بی نظمی تبدیل شده است.

این نشریه آمریکایی افزود: تصور در آمریکا بر این است که عملیات یورش برای کشتن بن لادن و به موازات آن اقدامات ضد تروریستی آمریکا، شانس حمله ای ماهرانه به درون خاک آمریکا، نظیر حمله ۱۱ سپتامبر و یا بمب گذاریهای مرگبار سال ۲۰۰۴ مادرید و ۲۰۰۵ لندن را منتفی کرده است.

تایم نوشت: احتمال وقوع حمله ای شیمیایی، میکروبی و یا هسته ای توسط هر یک از گروههای ترور وابسته به القاعده حداقل برای سالهای پیش رو چندان حتمی نیست. وانگهی، ‘ایمن الظواهری’ به دلیل نبود جاذبه رهبری، نتوانسته است گروههای وفادار به القاعده را برای دست زدن به حمله ای واحد و متمرکز و فاجعه بار تحت امر خود درآورد.

شاخه های القاعده در یمن، سومالی، عراق و شمال آفریقا، وفاداری به الظواهری را اعلام کرد اند، اما رهبری جدید آن را قبول ندارند. آنها الظواهری را فاقد جاذبه لازم یک رهبر و رهبری که رنجش و دلزدگی از خود ایجاد می کند، می شناسند.

این نقص، چند صدایی را درون القاعده خلق کرد و سبب شد تا شاخه های القاعده ندانند چه چیزی را و چرا باید هدف قرار دهند.

به اعتقاد مسوولان امنیتی آمریکا، درون سازمانهای تروریستی این بحث مطرح شده است که آیا جهاد باید جهانی باشد یا به موضوع جهاد باید از منظر منطقه ای و بومی نگریست.

همچنین تحول مثبت دیگر آن است که القاعده نتوانست ‘بهار عرب’ و انقلابهای حاصل از آن را در کشورهای مصر، تونس و لیبی قبضه کند، اما در عوض در جهد و کوشش برای نفوذ به درون قیام سوریه تاحدودی موفق بوده است.

اگر کشمکش های سیاسی در کشورهای شاهد انقلاب در ‘بهار عرب’ به نتیجه نرسد و ثبات و دولتی پاسخگو و مسوول را برقرار نسازد، این امکان وجود دارد که القاعده خلاء قدرت را پر کند.

همین اتفاق در یمن رخ داد. شاخه القاعده در ‘شبه جزیره عربی’ در ابعاد وسعت گرفت و کل سرزمین را در قلمرو خود قرار داد، این اتفاق در حالی رخ داد که نیروهای ضد تروریزم آمریکا و یمن به طور مداوم اهداف القاعده را در این کشور هدف قرار داد.

شاخه القاعده در پاکستان برای بقاء خود در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا سخت با مرگ دست وپنجه نرم می کند.

این خطرات که القاعده را در کمین قرار داده است، خطر یک حمله ماهرانه توسط بمب کثیف و یا سلاح بیولوژیک را کمرنگ می کند.

بر اساس برآورد مسوولان اطلاعاتی آمریکا، هرچند خطر القاعده تضعیف شده است، اما خطری دیگر رخ نموده و آن نسج گرفتن افراطیون در داخل کشورها است که یا در قالب افرادی واحد و یا در قالب گروههای کوچک با الهام گرفتن از القاعده و طراحی اقدامات خشونت طلبانه شکل می گیرد.

مترجمام**۱۵۹۱**۱۵۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۹۸۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.