هفته نخست بهمن؛ زمان اجرای توافق ژنو

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵در آستانه سال تازه میلادی در سطح کارشناسی به پایان رسید.

گزارش و جمع‌بندی این مذاکرات به مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه ۱+۵و ایران ارائه می‌شود تا تصمیم نهایی دربارهٔ‌ آن اتخاذ شود. مقامات مذاکره‌کننده کشورمان ارزیابی مثبتی از برگزاری سومین و آخرین دور این مذاکرات که هفته قبل برگزار شد داشتند و ادامه گفت‌وگوها را در سطح معاونین یا وزرای خارجه کشورهای طرف گفت‌وگو اعلام کردند.

حمید بعیدی‌نژاد، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایرانی پس از پایان آخرین نشست کارشناسی به ایسنا اعلام کرد که «براساس جمع‌بندی و مذاکرات انجام شده با هیأت‌های کارشناسی ۱+۵زمان اجرایی‌شدن توافق ژنو دهه سوم ژانویه (هفته نخست بهمن) خواهد بود.» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه نیز از «پیشرفت خوب» گفت‌وگوهای اخیر خبر داد. بعضی خبرگزاری‌های غربی اما پس از اظهارات بعیدی‌نژاد به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشتند که ۲۰ژانویه زمان مناسبی برای اجرای این توافق است.

درحالی‌که دیپلمات‌های کشورمان پیشرفت دور پیشین مذاکرات کارشناسی را اندک ارزیابی می‌کردند، رئیس هیأت کارشناسی مذاکره‌کننده ایران در گزارش خود از سومین دور گفت‌وگوهای کارشناسی اعلام کرد که «دو طرف توانستند به یک تفاهم واحد در رابطه با اجرای توافق برسند و دیدگاه‌ها و برداشت‌ها اکنون یکسان است.» بعیدی‌نژاد درخصوص بعضی نگرانی‌ها دربارهٔ اجرای همزمان تعهدات طی ۶‌ماه تصریح کرده است:

پس از پایان مذاکرات کارشناسی به روشنی در گزارش و جمع‌بندی نهایی آمده است که اجرای توافق به‌طور کامل برای هر دو طرف در یک روز و به‌طور یکسان و متوازن آغاز شود، بدون اینکه یک طرف بخواهد طرف دیگر اقدامی را زودتر انجام دهد. عباس عراقچی، معاون وزیرامور خارجه نیز با اعلام اینکه «کار کارشناسی و مباحث فنی برای نحوه اجرای توافقنامه ژنو خاتمه یافته است» اعلام کرد: جمع‌بندی نسبتا خوبی در نشست کارشناسان انجام شد و مسائل باقیمانده در سطح سیاسی باید حل و فصل شود که برای حل و فصل این مسائل جلسه هفته آ‌ینده (هفته جاری) را پیش‌بینی کرده‌ایم اما به هر حال پیشرفت‌ها در سطح کارشناسی خوب بوده به جمع‌بندی نزدیک می‌شویم. به نقل از عراقچی ۲یا ۳موضوع کماکان برای بحث و بررسی مانده که تصمیم‌گیری دربارهٔ آنها سیاسی است.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵در سومین و آخرین دور خود صبح دوشنبه قبل ۹دی به وقت محلی در ژنو آغاز شد و بدون وقفه تا صبح روز بعد ادامه داشت. هدف از این نشست‌ها تعیین سازوکار اجرایی توافق هسته‌ای ایران و غرب در ۳آذر بود. به نقل از عراقچی «تبیین جزئیات اجرایی توافق ژنو و تقدیم گزارش به مدیران سیاسی، نتیجه کار تیم‌های کارشناسی دوطرف بوده که در مجموع مثبت است». او بدون اشاره به جزئیات، به واحد مرکزی خبر گفت که تا جمع‌بندی مذاکرات نمی‌توان دربارهٔ نتایج آن قضاوت کرد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.