هفته گرافیک در ایران،برپایی سه نمایشگاه و عدم حضور هنرمندان ایرانی

۲۶فروردین۱۳،

هفته گرافیک از ۲۸ فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه با برپایی سه نمایشگاه خارجی در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود و این در حالیست که گرافیست‌های ایرانی هیچ سهمی در برپایی این نمایشگاه‌ها ندارند.

به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، هفته گرافیک ایران این بار با برپایی سه نمایشگاه خارجی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و برپایی این سه نمایشگاه خارجی با توجه به جایگاه و اهمیت گرافیک ایران درعرصه بین‌الملی این پرسش را پیش روی مخاطب می‌گذارد که سهم گرافیست‌های ایرانی در هفته گرافیک چیست و چرا هیچ یک از این سه نمایشگاه دربرگیرنده آثار گرافیست‌های ایرانی  نیست.

آیا گرافیست‌های ایرانی که در طول سال حضور جدی و فعال در عرصه بین‌الملی دارند توانایی این را ندارند که آثاری که در خور جایگاه و اهمیت هفته گرافیک است را به نمایش بگذارند؟ پوسترهایی که به نوعی هویت ایرانی با خط و تایپوگرافی فارسی، موتیوها و نقش‌ مایه‌های ایرانی را به نمایش بگذارند ؟آیا در هفته گرافیک در ایران ما باید میزبان نمایشگاه‌هایی باشیم که به نوعی پیشتر با شکل و شمایل دیگر با تغییرات اندک برپا شده‌اند؟

این در حالیست که به نقل از فرزاد ادیبی؛ “گرافیک ایران مراحل سیر و رشد را در پیش دارد. این پیشرفت نه در دوسالانه گرافیک ایران بلکه در نمایشگاه‌های قبلی هم اتفاق افتاده بود، یعنی ما سال به سال به استانداردهای جهانی گرافیک نزدیک می‌شویم، اگرچه هنوز برای رسیدن به یک جایگاه قابل اتکا فاصله داریم تا به یک گرافیک ایرانی برسیم،ولی کم‌کم این اتفاق درحال اتفاق افتادن است.”

نمایشگاه آفتاب برای ژاپن که دربرگیرنده ۱۰۰ پوستر دربارهٔ سونامی ژاپن است. این پوسترها توسط هنرمندانی از سراسر جهان طراحی شده است و به انتخاب و گردآوری مانا رهنما  به نمایشگاه در می‌آید.

مانا رهنما پیشتر به عنوان مترجم در برگزاری نمایشگاه “امید برای ژاپن” که سه سال پیش به سفارش یزدان سعدی درموزه امام علی برپا شد همکاری داشت. او پس از پایان این نمایشگاه گردآوری پوسترهایی که برای سونامی ژاپن طراحی شده‌اند را ادامه داد.

این در حالی است که پیشتر این نمایشگاه دوبار و با عنوان “امید برای ژاپن” در موزه امام علی و “امید دوباره برای ژاپن” در خانه هنرمندان ایران برپا شده است.

هر چند که این نمایشگاه با تغییراتی برای سومین بار و در هفته گرافیک در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته می‌شود؛ اما پرسشی دیگر را پیش روی مخاطب می‌گذارد که نمایشگاهی که با کوشش های فردی گردآوری شده است و نمایشگاهی است که برای سونامی ژاپن برپا شده است، چرا باید دوباره با تغییرات اندکی در هفته گرافیک به نمایش عمومی گذاشته شود؟آیا انجمنی که قریب به هزار عضو دارد توانایی این را ندارد که نمایشگاهی در حد و اندازه هفته گرافیک برپا کند؟

همچنین در هفته گرافیک به همت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، نمایشگاهی از طراحان گرافیک سراسر جهان با موضوع محیط زیست در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.

ایده اصلی این نمایشگاه که شامل آثار ۳۰ طراح نام آشنای گرافیک جهان با موضوع محیط زیست است به ۲۰ سال پیش و همزمان با میزبانی برزیل از کنفرانس سازمان ملل متحد با عنوان محیط و توسعه، بازمی‌گرددکه مجموعه این آثار توسط دولت برزیل به صورت رسمی به سران دولت های شرکت کننده در کنفرانس سازمان ملل متحد درشهر ریودوژانیرو در سال ۲۰۱۲ اهدا شده است و به احتمال قریب به یقین پیشتر در سایر کشورهای جهان نیز به نمایش گذاشته شده است.یعنی باز هم نمایشگاهی خارجی.

ابراهیم حقیقی یکی از اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرایران گفت: به نظرمن نیز برپایی نمایشگاه‌هایی که پیشتر حتی به شکل و شمایل دیگر در هفته گرافیک اتفاق خوبی برای گرافیک ما نیست و چه بهتر بود که در این هفته مجموعه ای از پوسترهایی که توسط گرافیست‌های ایرانی و با یک پیام خاص و مختص با این هفته خلق شده بودند به نمایش گذاشته می‌شد و از تکرار نمایشگاه‌های قبل پرهیز می‌کردیم.

هر چند او در ادامه به این نکته اشار ه می‌کند که”باید نظر برگزارکنندگان این هفته را پرسید. شاید یکی از دلایلشان برای برپایی نمایشگاه تکرار در هفته گرافیک این بوده که مراسم سرو نقره ای در آبان ماه برگزار می‌شود و اگر پوسترهای تازهی برای این هفته خلق می‌شد بی شک برای انتخاب آثار برای نمایش در نمایشگاه و داوری سرو نقره ای با مشکل روبرو می‌شدند.”

گفتنی است نمایشگاه سرو نقره‌ای نمایشگاه سالانه انجمن گرافیک ایران است.اما همچنان با در نظر گرفتن این مسئله نیز به نظر نمی‌رسد بتوان از سهم اندک گرافیست‌های ایرانی در هفته گرافیک ایرانی چشم پوشی کرد.

انتهای پیام/۳۲/۳۱

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.