همایش ‘امام خمینی(ره)؛ رهبری، انقلاب و تغییر’ در لندن برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایرنا در این همایش که پنجشنبه شب و در موسسه پژوهشی ‘ابرار هاوس’ لندن برگزار شد، دهها نفر از شخصیت های مسلمان و غیرمسلمان و علاقه مندان به امام خمینی(ره) شرکت داشتند.

تعدادی از شخصیت های مسیحی و مسلمان طی سخنانی در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، درباره ابعاد مختلف شخصیت امام خمینی(ره) بویژه در زمینه رهبری و ایجاد تغییرات زیربنایی در جامعه ایران و تاثیرات اندیشه های وی در کشورهای دیگر سخنرانی کردند.

‘پیتر چلن’ از کشیش های با سابقه انگلیس و نویسنده کتاب ها و مقالات متعدد درباره اصلاحات سیاسی و اقتصادی، در این همایش درباره اقتصاد سیاسی و نوع نگاه امام خمینی به این مقوله سخنرانی کرد.

وی گفت: انقلاب ایران یک انقلاب منحصربفرد بود که با یک رهبری دینی به پیروزی رسید و همچنان الهام بخش مردم تحت ستم در نقاط مختلف جهان است.

وی با اشاره به مشکلات ریشه ای نظام سرمایه داری، تاکید کرد: دوری از معنویت، حرص و طمع و ثروت اندوزی طبقات بالا، باعث تشدید شکاف طبقاتی در جوامع غربی شده و اقتصاد این کشورها را با بحران جدی مواجه کرده است.

آقای چلن افزود: ظهور مجدد جنبش های ضدسرمایه داری در سال های اخیر نتیجه همین بحران است و طبقات پایین جامعه احساس می کنند که بطور غیرمنصفانه باید هزینه سیاست های غلط بانکداران و سرمایه داران را بپردازند.

وی با مرور برخی از بیانات امام خمینی(ره)، گفت: ایشان همیشه تاکید می کردند که اسلام با عشق و محبت به جهان نگاه می کند و این مهمترین پیام همه مذاهب ابراهیمی است.

‘علیرضا بهمن پور’ از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان لندن نیز با ارائه مقاله ای با عنوان ‘امام خمینی(ره) و رهبری در شرایط بحرانی’، گفت: حضرت امام با رهبری یکی از بزرگترین انقلاب های عصر حاضر، نظم حاکم بر جهان را به نفع مستضعفان بر هم زد و خواب مستکبران را برآشفت.

وی با برشمردن برخی از ویژگی های رهبری امام خمینی(ره)، افزود: ایمان راستین به خدا و اعتقاد راسخ به اصول اسلام اصیل و برخورداری از راهبرد روشن برای رسیدن به هدف از جمله ویژگی های برجسته رهبری امام خمینی بود.

وی اظهارداشت: امام خمینی با ایمان خالص به دنبال رضای خدا و خدمت به مردم بود و در این مسیر از هیچ قدرت مادی هراسی به دل نداشت و همین ویژگی ها، شخصیت ایشان را از دیگر رهبران سیاسی متمایز می کند.

آقای بهمن پور گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، سال ها پیش از پیروزی انقلاب نظریه سیاسی خود را به نام ولایت فقیه ارائه کرد و این نشان می دهد که ایشان نه تنها تردیدی در سقوط رژیم دیکتاتور شاه نداشت بلکه از همان ابتدا برای نحوه اداره کشور راهبرد و برنامه منسجم داشت.

وی تاکید کرد: احیای اسلام و تشکیل نظام جمهوری اسلامی مهمترین میراث امام خمینی است و این نظام سیاسی که مبتنی بر مردم سالاری دینی است به رغم توطئه ها و فشارهای مختلف دشمنان، روز به روز قوی تر می شود و اکنون مهمترین چالش برای استکبار جهانی و قدرت های غربی به شمار می رود.

وی با اشاره به انقلاب های اخیر در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: فقدان رهبری قدرتمند نظیر امام خمینی از جمله نقاط ضعف این انقلاب ها است که باعث شده دولت های غربی و رژیم مرتجع در مواردی کنترل این انقلاب ها را در دست بگیرند و از مسیر اصلی منحرف نمایند.

دکتر ‘استفن سایزر’ یکی دیگر از کشیشان انگلیسی دیگر سخنران این همایش بود که درباره ارتباط مذهب و سیاست و مسئولیت شهروندان در مقابل خدا و حکومت از دیدگاه مسیحیت سخن گفت.

وی اظهارداشت: شهروندان وظیفه دارند حکومت ها را به اجرای وظایفی که از سوی خدا به آنها واگذار شده است، ترغیب کنند و در مقابل دیکتاتوری بایستند.

وی گفت: از دیدگاه الهیات مسیحی نیز دولت باید در مقابل خدا و مردم پاسخگو باشد و نافرمانی مدنی در مقابل رژیم های خودکامه کاملا مجاز است و برای اصلاح امور توصیه شده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) نیز معتقد بود که تضادی میان مسئولیت شهروندان در مقابل خدا و دولت دینی مبتنی بر خواست مردم وجود ندارد.

حجت الاسلام سید علی عباس رضوی استاد تاریخ سیاسی و علوم اسلامی دیگر سخنران این همایش بود که سخنرانی خود را به موضوع مذهب و سیاست در اندیشه های اسلامی اختصاص داد و درباره نقش شریعت در سطوح مختلف جامعه و در ادیان مختلف سخن گفت.

وی اظهارداشت: مذهب راستین مبتنی بر فطرت انسانی است و باید همه نیازهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم را پاسخگو باشد… به همین دلیل اسلام به عنوان یک دین کامل برنامه روشن سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی برای تکامل ابعاد مختلف شخصیت انسان دارد.

‘مرتضی پویا’ از اندیشمندان پاکستانی نیز در سخنان خود به تاثیرات اندیشه های امام خمینی در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: امروز پیام امام به ملت های مسلمان رسیده است و شاهد هستیم که در کشورهای مختلف مردم برای کسب آزادی، برقراری عدالت و کوتاه کردن دست قدرت های خارجی از منابع ملی شان، قیام کرده اند.

وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی(ره)، زنده شدن موضوع فلسطین برای مسلمانان بود و ما شاهد هستیم که پس از انقلاب ایران انتفاضه مردم فلسطین آغاز شد و رژیم صهیونیستی را بشدت نگران کرد.

وی تاکید کرد: احیای ارزش های اسلامی و توانمند سازی ملت های مستضعف و تحت ستم از جمله در لبنان و بحرین از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بود.

‘شبیر رضوی’ یکی دیگر از سخنرانان این همایش نیز گفت: افکار امام خمینی(ره) همچنان زنده و الهام بخش است و همین مساله بیش از هرچیز دیگری قدرت های استکباری را نگران می کند.

وی افزود: پیشرفت های کنونی ایران نتیجه انقلابی است که تحت رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و با رهبری آیت الله خامنه ای همچنان به مسیر رو به پیشرفت خود ادامه می دهد.

وی در ادامه شعری را به زبان انگلیسی درباره حضرت امام خمینی(ره) قرائت کرد.

در این همایش همچنین فیلم کوتاهی از زندگی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به نمایش درآمد که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

همزمان با فرارسیدن بیست و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) ویژه برنامه های متعددی در مراکز اسلامی و برخی از نهادهای فرهنگی و پژوهشی انگلیس برگزار می شود.

مرکز اسلامی انگلیس واقع در شهر لندن با همکاری مجمع اسلامی اهل البیت(ع) روز یکشنبه و همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) همایشی را با عنوان ‘تاملی در رهبری امام خمینی’ برگزار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین معزی نماینده مقام معظم رهبری و رییس مرکز اسلامی انگلیس، حجت الاسلام والمسلمین محمد سعید بهمن پور استاد کالج اسلامی لندن، ‘فرانک جولیان جلی’ از کشیشان مسیحی، ‘نبیل احمد اعوان’ و ‘شیخ حمزه سوداگر’ دو تن از پژوهشگران مسلمان در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

همایش دیگری نیز شنبه شب در مرکز اسلامی شهر منچستر با عنوان ‘امام خمینی، بحرین و بیداری اسلامی’ برگزار می شود که محور اصلی مباحث آن بررسی نقش و تاثیرات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در بیداری اسلامی خواهد بود.

همچنین انجمن اسلامی دانشجویان لندن (کانون توحید) در آستانه سالروز رحلت امام خمینی(ره) نشستی را با عنوان ‘در سایه ولایت’ برگزار می کند که طی آن شرکت کنندگان درباره مفهوم ولایت فقیه و حقوق مستضعفین و محرومین از نگاه امام خمینی(ره) گفت و گو می کنند.

قرار است حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه رییس موسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی نیز از طریق ویدیو کنفرانس برای حاضران در این نشست سخنرانی کند.

اروپام**۳۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۲۹۳۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.