همایش تئاتر کاربردی، میزبان چهار استاد بین‌المللی خواهد بود

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

دو مدرس از کشور آلمان، یک مدرس از کشور امریکا و یک مدرس از کشور ترکیه برای شرکت در اولین همایش تئاتر کاربردی به تهران سفر می‌کنند.

 به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین،علی ظفر قهرمانی نژاد؛ مدیر دفتر تئاتر کاربردی حوزه هنری؛ که هفته‌ی قبل برگزاری کارگاه‌های اولین همایش سراسری تئاتر کاربردی را در حوزه هنری استان یزد دنبال می‌کرد به خبرنگار صحنه گفت: یکی از موفق‌ترین دوره‌های کارگاه‌های آموزشی همایش تئاتر کاربردی در استان یزد برگزار شد. استقبال به حدی بود که کلاس‌ها تا ساعت هشت شب ادامه می‌یافت.

وی با بیان اینکه توانسته پنج شیوه از شیوه‌های هفتگانه‌ی تئاتر کاربردی را در این جلسات آموزشی با هنرجویان کار کند افزود: تعداد هنرجویان بسیار بسیار بود و در کلاس‌های گاه پنجاه نفره نمی‌شد سریع مطالب را پیش برد. اگر تعداد هنرجویان کمتر بود، حتما می‌توانستیم تمام شیوه‌های تئاتر کاربردی را به خوبی با هنرجویان کار کنیم.

این مترجم و پژوهشگر تئاتر، علاقه‌مندی هنرجویان استان یزد را بسیار خوب توصیف کرد و اظهار داشت: گروه‌هایی از شهرهای تفت، میبد و یزد در این کلاس‌ها شرکت داشتند و بسیار علاقه‌مند بودند که روند برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئاتر کاربردی ادامه داشته باشد و با توجه به اینکه سرپرست حوزه هنری استان یزد،‌ تحصیلات عالی تئاتر دارد و خود پیگیر این جریان بود، فکر می‌کنم جریان تئاتر کاربردی در شهر یزد، زودتر از انتظارات رونق گیرد.

وی تصریح کرد: اگر مدیران مراکز استانی به جریان تئاتر اشراف داشته باشند و بر ضرورت آن نیز پی‌برده باشند، این امر در پیش‌برد کارها بسیار موثر خواهد بود. آقای امامی میبدی؛ سرپرست حوزه هنری یزد؛ خود تاکید ویژه‌ای بر راه‌اندازی دفتر تئاتر کاربردی در استان دارد تا بتواند علاقه‌مندان تئاتر کاربردی و هنرجویان حوزه هنری استان را به خوبی پوشش دهد.

ظفر قهرمانی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های پیشرفته‌ی همایش تئاتر کاربردی در تهران، توضیح داد: اتفاق اصلی اولین همایش تئاتر کاربردی حوزه هنری از ۱۸ شهریور‌ماه طی چهار روز در تهران برگزار خواهد شد. برای این اتفاق بسیاری از گروه‌هایی که دوره‌های مقدماتی و پیشرفته را گذرانده‌ بودند اعلام آمادگی کرده‌اند تا تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارند اما از آنجایی که ما محدودیت زمانی داریم نمی‌توانیم همه‌ی گروه‌های متقاضی را در بخش پایانی همایش میزبانی کنیم. از این رو چند گروه انتخاب شده‌اند تا ضمن اجرای آثار خود بتوانند در فضایی صمیمی به نقد و تحلیل آثار یکدیگر بپردازند و همچنین دریافت‌ها، ‌نگرانی‌ها، ابهامات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

این مدرس دانشگاه از حضور مدرسان مطرح بین‌المللی در این اتفاق خبر داد و گفت: از چهار استاد خارجی دعوت بعمل آوردیم و همه‌ی مقدمات سفرشان نیز انجام شده است. حتی ویزای این اشخاص نیز صادر شده. امیدوارم بدون بروز هیچ مشکلی بتوانیم میزبان این اساتید باشیم.

وی در این ارتباط توضیح داد: دو مدرس از کشور آلمان میهمان ما خواهند بود که “تئاتر اجتماع” و “تئاتر برای زندگی” را با هنرجویان کار خواهند کرد. یک مدرس از کشور امریکا برای همایش به کشور ما سفر خواهد کرد . ایشان در “تئاتر درمانی” از اعتبار مطرحی برخوردار است و تجربیات خود را طی برگزاری کارگاه‌هایی با هنرجویان در میان خواهد گذاشت . همچنین میزبان یک مدرس از کشور ترکیه خواهیم بود که در “تئاتر زندان” تخصص و تجربه‌ی بسیاری دارد.

مدیر دفتر تئاتر کاربردی حوزه هنری خاطرنشان کرد: همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌ها انجام شده تا شاهد برگزاری هر چه بهتر اتفاق اصلی اولین همایش تئاتر کاربردی حوزه هنری باشیم. دفتر تئاتر کاربردی طی یکسال و چند ماهی که از راه‌اندازی‌اش می‌گذرد توانسته قدم‌های موثری در همه‌ی استان در قبال معرفی و توسعه‌ی تئاتر کاربردی بردارد و به عبارتی می‌توان گفت اختتامیه‌ی همایش تئاتر کاربردی، جشن اقدامات موثر دفتر تئاتر کاربردی حوزه هنری خواهد بود.

ظفرقهرمانی با اشاره به برگزاری دوره‌های بعدی همایش تئاتر کاربردی گفت: قصد ما بر تمرکز زدایی است و از این رو گروه‌های استانی را تشویق به راه‌اندازی دفاتر تئاتر کاربردی در استان خودشان می‌کنیم. راه‌اندازی دفاتر تئاتر کاربردی بهانه‌ای است برای استقرار گروه‌ها و نیز استمرار برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی تا ضمن تربیت مربیان،‌ بخش اجرایی نیز تقویت و در استان‌ها نهادینه شود.

علی ظفر قهرمانی در پایان ابراز امیدواری کرد ضرورت استفاده از تئاتر کاربردی، بیش از پیش برای مسئولین مشخص شود.


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.