همایش ملی بزرگداشت علامه سیدجعفر شهیدی برگزار می شود

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این همایش به بررسی ابعاد شخصیتی علامه سیدجعفر شهیدی از مفاخر جهان اسلام و انتخاب کتاب سال با موضوع قرآن، نهج‌البلاغه و امام علی(ع) می پردازد.

روش‌ شناسی ترجمه نهج‌البلاغه دکتر شهیدی، روش ‌شناسی تاریخ تحلیلی اسلام، بررسی آثار علامه شهیدی، مروری بر فعالیت علامه شهیدی، مروری بر دوران زندگی علمی دکتر شهیدی از مقطع زندگی در نجف اشرف تا پایان عمر، نقش دکتر شهیدی در مجامع علمی کشورهای مسلمان و نقش وی در تقریب بین مذاهب از محورهای این همایش دو روزه است.

در بخش ادبی این همایش نیز خاطرات شاگردان دکتر شهیدی، آرایه های لفظی و معنوی در ترجمه نهج البلاغه شهیدی، بحث در شیوه های فنی ترجمه نهج البلاغه، نکته پردازی های منحصر به فرد دکتر شهیدی در زمینه شرح مثنوی، شهیدی و انقلاب اسلامی، شهیدی و دفاع مقدس، شهیدی و حماسه حسینی، شهیدی و لغت نامه دهخدا، رویکرد انتقادی در تاریخ نگاری دکتر شهیدی و مقایسه ترجمه نهج البلاغه دکتر شهیدی با ترجمه، از موضوعاتی است که در این همایش بدان ها پرداخته می شود.

همزمان با برگزاری این همایش، کتاب سال با موضوع قرآن، نهج‌البلاغه و امام علی(ع) نیز معرفی می‌شوند.

همچنین در این همایش از نرم افزارهای آثار و کتب علامه شهیدی و سایت خبری و اطلاع رسانی این استاد فرهیخته نیز رونمایی خواهد شد.

این همایش ملی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه آزاد، بنیاد نهج‌البلاغه، بنیاد غدیر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار می‌شود.

علامه دکتر سیدجعفر شهیدی متولد ۱۲۹۷ شهرستان بروجرد و صاحب آثار ارزشمندی همچون ‘تاریخ تحلیلی اسلام’ و ترجمه کتاب نهج‌البلاغه امام علی(ع) است.

وی ۲۳ دی سال ۱۳۸۶ در تهران درگذشت.

فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۱۴۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.