همایون شجریان: آواز در اجرای زنده جوهر موسیقی ایران است

به گزارش خبرنگار مهر، خبر نخست اینکه عصرروز گذشته نشست نقد و بررسی آلبوم” سیمرغ” به آهنگسازی حمید متبسم و آواز همایون در برنامه نقد نغمه مورد نقد و بررسی قرار گرفت و هماوین شجریان در این نشست اجرای صحنه ای آواز را کاری دشوار دانست اما تاکید کرد که آواز در صحنه  و به صورت زنده و در جمع و چشم در چشم  مخاطبان در جوهر موسیقی آوازی ایران است و باید این مسیر را تقویت کرد، چرا که خواننده با دیدن مخاطب انرژی و حسی می گیرد که در استودیو این حس وجود ندارد و بنابر این من همه گاه موافق ضبط زنده آثار و انتشار آنها هستم.

 او  همچنین در درباره اجراهای زنده  گفت که در اجراهای ارکستری به دلیل وجود رهبر توازن  و تناسب میان صدای خواننده با ارکستر در قالب پیانو فورته( شدت و ضعف) با اشاره های رهبر ارکستر تنظیم می شود،اما در اجراهایی که با گروه های سنتی به صحنه می بریم این نوازنده است که خودش باید رعایت کند، زمانی که خواننده در حال خواندن است ، ارام تر و با شدت ضعیف تری ساز بزند تا هنگام ضبط اجرا صدای خواننده به خوبی به گوش مخاطب برسد.

حمید متبسم آهنگساز اثر نیز با اشاره به این که عمده این اثر در یک روز در تالار رودکی به صورت زنده ضبط شده است و دی وی دی تصویری این کار هم که به زودی منتشر می شود، در تایید  این سخنان گفت که من طرفدار اجرای زنده هستم و سعی می کنم که تمامی کارهایی را که در آینده هم اجرا می کنیم به صورت زنده ضبط کرده و در اختیار مخاطبان قرار دهیم ، چرا که در اجرای زنده حس نوازندگان ، قابل مقایسه باحسی که در اجراهای استودیویی وجود دارد نیست و از این بابت باید دیگران را هم تشویق کنیم که اجراهای زنده را در دستور کارشان قرار دهند و با توجه به وجود فن آوری های پیشرفته در ضبط اثر به گمانم این امکان میسر است.

دستان امشب روی صحنه می رود

با خبر شدیم محمدرضا شجریان قطعاتی از موسیقی ایرانی را براساس ساخته‌هایی از تهمورس وسهراب پورناظرى و همراهى ارکستر سازهاى ابداعى استاد شجریان در آمریکا و کانادا به صحنه خواهد برد.

این تور کنسرت آبان ماه و از شهر اورنج کانتى ایالت کالیفرنیا آغاز و در شهر هاى دیگرآمریکاى شمالى ادامه پیدا خواهدکرد.

– خبر دیگر اینکه کنسرت گروه موسیقی دستان از امشب با آواز سالار عقیلی در تهران روی صحنه می رود. بخش نخست این کنسرت از ساخته های حسین بهروزی نیا در دستگاه نوا و بخش دوم در دستگاه ماهور و آواز اصفهان روی صحنه می رود.

– کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری آرش گوران و آواز علیرضا قربانی به نفع زلزله زدگان آذربایجان در شهر شیراز برگزار می شود. این کنسرت روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور ماه در باغ عفیف آباد شیراز به روی صحنه خواهد رفت و طبق توافقات صورت گرفته تمامی عواید حاصل از این کنسرت به زلزله زدگان آذربایجان اختصاص پیدا می کند.

بتهوون هم نمی تواند از ارشاد مجوز بگیرد

– علیرضا مشایخی قصد دارد پس از مدت هادوری از صحنه کنسرت موسیقی را که گزیده ای از آثار خودش است را روی صحنه ببرد در مجموع این کنسرت ها که به درخواست بنیاد رودکی برگزار خواهد شد، سه گروه مختلف اجرای برنامه  خواهند داشت و آن هم به این دلیل که در تهران گروه موسیقی خوب بسیار زیاد است و مجموع برنامه‌ها نیز در یک شب نمی‌گنجید و در بین ۲۰ قطعه‌ فقط یک قطعه است که دو بار اجرا می‌شود یعنی مخاطبان در هر شب یک اجرای متفاوت خواهند شنید.

و اما در این بین خبری از تبلیغات محیطی و یا حتی نصب یک پوستر در نشست خبری این کنسرت وجود ندارد سروش پاشایی مدیر برنامه کنسرت علیرضا مشایخی با بیان اینکه مجوز این کنسرت  بسیار دیر اخذ شده است گفت که فکر می‌کنم اگر بتهوون هم به ایران می‌آمد، ساعت‌ها پشت دربسته اتاق آقای میرزمانی مدیرکل دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد می‌ماند. مجوز کنسرت ما هنوز داغ و داغ است و تازه اخذ شده است بنابراین فرصت تبلیغات نداشتیم.

– خبر آخر اینکه گروه آوازی چنگ با مدیریت و رهبری بابک میلانی در سومین فراخوان خود و در راستای برگزاری کارگاه های آموزشی گروه کر, اقدام به ثبت نام و آموزش افرادی که علاقه مند به شرکت در این کارگاه ها و عضویت در گروه کر هستند، نموده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.