همایون غنی‌زاده: مسیر تئاتر در کشورما با استونی متفاوت است

نشست خبری نمایش «آنتیگونه» برگزار شد/

سینما پرس – گروه هفت هنر/ نشست خبری نمایش «آنتیگونه» امروز ۳۱ مرداد ماه با حضور همایون غنی زاده نویسنده و کارگردان نمایش، الینا رینولد بازیگر و مت موس مدیر کمپانی رام در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس حاضردر محل، نشست رسانه ای نمایش «آنتیگونه» برگزار شد.در ابتدای این نشست همایون غنی زاده نویسنده و کارگردان نمایش ضمن بیان این مطلب که «آنتیگونه» با حضور هنرمندانی ازکشور استونی در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می شود درمورد همکاری خود با کمپانی رام و همچنین اجرای این نمایش در کشور استونی گفت: همکاری من با کمپانی رام به سه سال پیش باز می گردد، من خیلی خوش شانس بودم که توانستم از بهترین بازیگران کشور استونی در کار خودم استفاده کنم، تمرینات ما در آن کشور در یک کلیسای بزرگ صورت می گرفت همچنین من بخش زیادی از نمایشنامه را همزمان با تمرینات می نوشتم.

وی در رابطه با زمان اجرای نمایش اظهار داشت: ما در انتظار بازبینی و دریافت مجوز برای اجرای این نمایش هستیم اما بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، «آنتیگونه» فردا برای دوستان واهالی هنر و از پس فردا نیز به صورت عمومی و تا ۲۰ شهریور ماه اجرا می شود.

غنی زاده با ابراز این نکته که هزینه اقامت و پذیرایی از این گروه خارجی سنگین است، تصریح کرد: با یاری و مساعدت مجید سرسنگی هزینه اقامت و هتل این گروه تامین شده است همچنین ما پیگیر این هستیم که بتوانیم هزینه پرواز را از محل دیگری تامین کنیم، ضمن اینکه در نظر داریم دستمزد آنها را از طریق گیشه تهیه کنیم.

وی عنوان کرد: بعد از ورک شاپی که در استونی داشتم چند نمایشنامه به من پیشنهاد شد که در نهایت تصمیم گرفتم که «آنتیگونه» را به روی صحنه ببرم و با دیدن «الینا» بر روی اجرای آن پافشاری کردم، فرم در تئاتر برای من از اهمیت بالایی برخوردار است
.
این کارگردان در خصوص تفاوت های تئاتر ایران با کشور استونی بیان کرد: تئاتر در کشور ما هم از لحاظ کارگردانی و هم از لحاظ بازیگری با کشورهای دیگر همچنین کشور استونی تفاوت های زیادی دارد و در واقع مسیر رسیدن به متن و ایده های کارگردانی و همچنین مسیر بازیگران ما با بازیگران کشور استونی بسیار متفاوت است، گاهی اوقات این مسیر ساده تر و گاهی اوقات نیز این مسیر پیچیده تر و سخت تر است.

وی افزود: در تئاتر ایران کارگردان هر روز باید با دست پرو ایده های گوناگون به تمرین برود اما در تئاتر استونی من با کوله باری از ایده به جلسات تمرین نمیرفتم بلکه با ایده ای کوچک به آنجا رفته ودر نهایت آن را پرورش می دادم، قابلیت بازیگران تئاتر ما در ایران و نبوغ آنها را در کمتر جایی می توان یافت.بنابراین مسیر تئاتر ما با کشور استونی متفاوت است اگرچه ممکن است که نتیجه یکی باشد.

غنی زاده در رابطه با سازه ی ساخته شده بر پشت بام تئاتر شهر عنوان کرد: ساخت این سازه ایده ای بود که از قبل داشتم زیرا این سازه سازه ای ایمن است که به راحتی کنار هم چیده می شود و اجرای آن می تواند مشکلات گروه های تئاتری را برطرف کند، تئاتر شهر اولین مکانی بود که ما توانستیم این سازه را در آنجا به نمایش بگذاریم که مدیر مجموعه با این طرح مواقت کردند، اما این نکته که آیا ایشان برای پرپایی این سازه باید با اشخاص دیگری هماهنگ می شدند یا خیر را خود باید پاسخ گو باشند همچنین وی اعلام کردند در صورت جا به جایی سازه از این مسئله حمایت می کنند.

در ادامه این مراسم مت موس، مدیر کمپانی رام در استونی اظهار داشت: من دو سال پیش و در زمان برگزاری جشنواره تئاتر فجر با همایون غنی زاده و کار او آشنا شدم، ارتباط ما به گونه ای پیش رفت که من از گروه آنها برای حضور در جشنواره درام۲۰۱۰ دعوت کردم که وی دو اجرا در استونی داشت.

وی ادامه داد: بعد ازآن، نمایش «آنتیگونه» در استونی وپس از آن نیز در بیست و هشتمین جشنواره فجرو همچنین در درامای ۲۰۱۱ شرکت کرد و هم اکنون نیز دعوت نامه هایی از فستیوال های مختلف برای اجرای آن فرستاده شده است.

مدیر کمپانی رام خاطر نشان کرد: سال گذشته غنی زاده کار جدیدی را با نام« پادشاه می میرد» کار کرد که در استونی به اجرای عمومی رفت.

همچنین الینا رینولد یکی از بازیگران نمایش «آنتیگونه» بیان کرد: کار با همایون غنی زاده برای من جذاب است، او ایده های جالب برا ی تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان دارد، ما در کشور استونی همانند غنی زاده کم داریم.

وی ادامه داد: تئاتر زبانی جهانی است، و یک زبان واحد برای انسانهایی است که به زبان ها و لهجه های متفاوت سخن می گویند.

رینولد عنوان کرد: ما این نمایش را در استونی به صورت عمومی اجرا کردیم اما اجرای ما در ایران به دلیل زمینه های فرهنگی مردم ایران خیلی جذاب بود به طوری که فکر می کنم «آنتیگونه» در ایران شکوفا شد.

این بازیگر خاطر نشان کرد: مخاطبان تئاتر ایران را فوق العاده میدانم و به نظرم باید خیلی تلاش کنیم تا بتوانیم این مخاطبان را راضی نگاه داریم.

در ادامه این نشست آروند دشت آرای، مدیر بخش بین الملل تماشاخانه ایرانشهر با ابراز خوشحالی از اجرای این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر گفت: امیدوارم افرادی که متولی تئاتر در کشور هستند حمایت های خود را از گروههایی همانند گروه همایون غنی زاده در جهت تبادل فرهنگی از طریق تئاتر میان کشور ها و همچنین دریافت آموزه های غرب از این طریق برای کشور خودمان، دریغ نکنند.

وی در رابطه با فعالیت های بخش بین الملل در تماشاخانه ایرانشهر تصریح کرد: قرار است که ما در بازده زمانی ۴۰ روز یک بار، ۱۰ شب اجرای عمومی بین الملل داشته باشیم، تا پایان سال جاری ما سه الی چهار اجرای عمومی خواهیم داشت.

وی افزود: تولید مشترک، یافتن بازار بین المللی برای نمایش ها و همچنین تلاش برای اجرای نمایش های کشورمان در نقاط دیگر از فعالیت های در نظر گرفته در بخش بین الملل تماشاخانه ایرانشهر است.

انتهای پیام/ع/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۶۱۷۰


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.