همراهی مسلمانان بحرین با ایران مهمترین چالش پیش روی آل سعود

همسویی فکری مردم بحرین با ایران یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی عربستان است و رژیم آل خلیفه در راستای حمایت از دیدگاه‌های استکباری آل سعود، مسلمانان این منطقه را سرکوب می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، طی روزهای اخیر، بحرین شاهد موج جدیدی از کشتار و سرکوب مردمی توسط نیروهای دست نشانده آل سعود در این کشور بوده است.

اگر چه که رژیم آل سعود سعی دارد مساله دفاع از حقوق همسایگان عرب خود را تثبیت کند، اما تلاش‌های سرکوب گرایانه این رژیم برای کشتار شیعیان بحرین همچنان ادامه دارد.

آنچه مسلم است این که عربستان سعودی تلاش می‌کند بحرین را به عنوان مهمترین مرکز تجمع شیعیان تحت تسلط خود درآورد، ضمن این که موقعیت استراتژیکی این کشور و هم مرز بودن آن با شهر قطیف عربستان، فرصت‌های خوبی را برای رژیم آل سعود فراهم می کند.

برای آشنایی بیشتر با شرایط استراتژیکی و موقعیت های جاری بحرین، باشگاه خبرنگاران ضمن بررسی شرایط تاریخی این کشور، نحوه حکمرانی آل خلیفه را بررسی می‌کند.

**مروری بر تاریخ بحرین

بحرین نام مجموعه جزایر ایرانی است که در جنوب غربی ایران و در غرب کشور قطر واقع شده و  شامل چند جزیره به نام‌های منامه، ام مغلان، ستره، ام الشجر، ام الشجیره، حواره، و بنی صالح است.

 بحرین تا پیش از استقلال بیش از ۲ سوم ایرانی و شیعه مذهب و پارسی زبان را در خود جای داده بود که در سال ۹۱۳ ه.ق به اشغال پرتغالی ها درآمد که تا سال ۱۰۳۲ه.ق ادامه داشت و پس از آن ت سال ۱۲۷۳ه.ق به اشغال انگلیس ها درآمد و  بعدها  پس از جدا شدن  از ایران توسط انگلستان هویت ایرانی آن  تعدیل و عرب‌های بسیاری در این منطقه زندگی خود را از سر گرفتند که  هنوز هم در منطقه نویدرات بحرین مردم به زبان پارسی صحبت می‌کنند. 

شواهد تاریخی حاکی از آن است که قبرستان باستانی که امروزه در چند کیلومتری قصبه ابوعلی که در جنوب منامه واقع شده  نمونه ای از این تمدن بیش از ۴۶۰۰ ساله بحرین آریایی است. 

توطئه انگلیس در جدا کردن بحرین از ایران اعلامیه استقلال سوری بحرین با تلاش همه جانبه انگلستان در تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۷۱ منتشر و پس از آن مسئله بحرین پس از یک و نیم قرن منازعه و کشمکش از سوی ایران به استعمار انگلستان واگذار شد.

** استیلای آل خلیفه

پس از گذشت حدود۱ قرن از اشغال بحرین،‌ شاه عباس کبیر در سال ۱۶۰۲ با لشکرکشی به بحرین آنجا ا از تصرف اشغالگران خارجی آزاد و مجددا به ایران بازگرداند و پس از آن بحرین مدت ۱۸۰ سال مانند گذشته در اختیار و تحت اختیار حکومت ایران بود. 

با گذشت  در سال ۱۷۸۳ شیخ احمد بن خلیفه «بنی عتبه»‌و از خاندان خلیفه که از منطقه نجد در مرکز عربستان به کویت مهاجرت کرده بود به این سرزمین حمله و به آنجا استیلا یافت.

پس از آن حکومت بحرین با حمایت همه جانبه سیاسی-استعماری و تجاوز گرانه انگلستان در اختیار اعضای خاندان آل خلیفه قرار گرفت.

**ثروت‌های خدادای بحرین 

بحرین از نقطه نظر ثروت های طبیعی و خدادای موقعیت‌های منحصر به فردی دارد و با وجود وسعت و جمعیت محدود، باز هم شماره اول خاورمیانه محسوب می‌شود. همچنین در این کشور ثروت هایی چون مروارید، جیوه، نفت و گاز به وفور دیده می‌شود.

** شرایط فرهنگی

بحرین از لحاظ فرهنگی و اندیشه دارای سطحی بالا و پیشرو است و این دیدگاهی نیست که تنها از تفکرات افراد داخل این کشورنشات گرفته باشد، بلکه میهمانان، علما و افرادی که از خارج بحرین به این کشور وارد می‌شوند در قیاس با کشورهای همسایه بحرین، این داوری را تایید کرده و بر سطح بالای فرهنگی این کشور صحه می گذارند.

آنچه مسلم است این که ارتباط و تعامل مستحکم میان مردم بحرین و ارادت آنها به اهل بیت(ع)  چنین ویژگی را برای فرهنگ این کشور به ارمغان آورده است. نکته دیگر ارتباط و همبستگی فکری و اعتقادی مسلمانان بحرین با ملت ایران است که به عنوان یکی از نقاط برجسته فرهنگی ای کشور محسوب می‌شود که آثار نگرانی بسیاری را برای آل سعود و آل خلیفه به همراه داشته و دارد.

بر اساس این گزارش و بررسی‌ها  پیرامون موقعیت‌های مختلف بحرین این نتیجه حاصل می‌شود که همسویی فکری مردم این کشور با ایران یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی عربستان است و رژیم آل خلیفه در راستای حمایت از دیدگاه‌های استکباری آل سعود، مسلمانان این منطقه را سرکوب می‌کند، هر چند که  رژیم آل خلیفه نتوانسته گام مثبتی برای کنترل اوضاع امنیتی مردم بحرین بردارد و هر روز شاهد  موج جدید اعتراضات ‌مردمی در نقاط مختلف بحرین علیه حکام این رژیم هستیم که به زعم بسیاری از سیاستمدارن،  برنده نهایی این دوئل مردم بحرین هستند.

“انتهای پیام”/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.