همراه اول با مشترکان دائمی خود چه می کند؟

۱۲ تیرماه ۱۳،

بخش تعاملی الف – علیرضا مهدی زاده: مدتی است که شرکت "همراه اول" پیامکهای اخطار قطع میان دوره ای تلفنهای دائمی خود را برای مشترکان ارسال می کند که این پیامکها علاوه بر شوک ویژه به مشترکان، سراسر کذب بوده و سبب سودآوری فراوان برای این شرکت می گردد.
این پیامکها که توسط سامانه پیامکی ۹۹۶۳۵۰۰۵ "همراه اول" به دست مشترکان می رسد، با این مضمون است:
 
" مشترک گرامی، به منظور جلوگیری از قطع میان دوره نسبت به پرداخت به روز به مبلغ ۱۳۶۹۰۰۰ ریال صرفاً از طریق سامانه ۹۹۹۰ اقدام فرمایید. همراه اول/ شناسه قبض:…/ شناسه پرداخت:…"
 
در این میان، کذب بودن مبلغ صورتحساب میان دوره ای که یک میلیون و ۳۶۹ هزار ریال اعلام می گردد، برای مشترکان شوک آور است و دو حالت به وجود می آورد؛ یا مشترک مورد نظر عجولانه و بدون تحقیق از صحت و سقم این مبلغ و به خاطر عدم قطع شدن تلفن همراهش، به سرعت با ۹۹۹۰ تماس گرفته و قبض میان دوره را پرداخت می کند، یا تحقیق می کند.
 
نگارنده این سطور که خود دچار چنین شوکی شده با ۹۹۹۰ تماس گرفته و برای مبلغ ریز مکالمات خود به چنین جوابهایی از سوی پاسخگوی گویای سامانه "همراه اول" روبرو شده است:
 
مکالمات شهری: ۲۱۴۹۹۱ ریال
 
مکالمات بین شهری: ۳۴۵۴۱۳ ریال
 
جابجایی: ۳۱۴۹ ریال
 
پیامهای کوتاه: ۲۳۳۵۹ ریال
 
جمع کل این مبالغ توسط سامانه ۹۹۹۰ مبلغ ۶۳۵ هزار ریال اعلام می گردد که مبلغ قابل پرداخت است و البته جمع مبالغ ۵۸۶ هزار و ۹۱۲ ریال است و باقی آن هزینه آبونمان و… عنوان می گردد.
 
نکته جالب توجه در پیامکی که سامانه پیامکی ۹۹۶۳۵۰۰۵ "همراه اول" برای مشترکان ارسال می کند، این است که رقم بدهی با تفاوت ۷۳۴ هزار ریالی یعنی بیش از دو برابر رقم واقعی بدهی مشترک دائمی اعلام می گردد!
 
نکته جالب تر اینجاست که وقتی به پایگاه اینترنتی اینترنتی همراه اول به نشانی http://billing.mci.ir/billing/ نیز مراجعه می گردد، همان محاسبات سامانه ۹۹۹۰ ارائه می گردد و خبری از مبلغ یک میلیون و ۳۶۹ هزار ریالی اعلام شده در پیامک اخطاری سامانه پیامکی ۹۹۶۳۵۰۰۵ نیست و رقم قابل پرداخت، همان است که سامانه ۹۹۹۰ بیان می کند.
 
حال اگر در نظر بگیریم که فقط ۱۰۰ هزار نفر این مابه التفاوت را به حساب شرکت "همراه اول" واریز کنند، این شرکت حدود ۷۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال در هر نوبت سود کرده و بعد از دو ماه، در صورت عدم کارکرد بیشتر مشترک، بدهکار می گردد و به حساب قبوض بعدی مشترک می گذارد.
 
این امر سوددهی بالایی در بدبینانه ترین حالت که در بالا ذکر شد برای این شرکت به همراه دارد و اینجاست که مشترکان دچار ضرر و زیان می شوند و کلاه گشاد "همراه اول" را بر سر می گذارند.
 
سال قبل، حدود شش ماه این گونه پیامکها قطع شده و برای مشترکان ارسال نمی شد ولی از مدتی پیش و در آستانه اسفندماه و پولدار شدن نسبی مشترکان به واسطه عیدی و پاداش آخر سال، بازهم پیامکهای قطع میان دوره به دست مشترکان دائمی رسید!
 
به هر تقدیر، با توجه به اینکه ارقام سودآوری شرکت "همراه اول" در بدبینانه ترین حالت از میان مشترکان متعدد محاسبه شده، جا دارد مسئولان نهادهای نظارتی برای جلوگیری از چنین سوء استفاده هایی به سرعت وارد عمل شوند و در مقابل سودجویی ناشی از اعتماد مردم به شرکتهای معتبر ملی موضع بگیرند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.