همراه اول: نهایت سرعت اینترنت نسل ۲ موبایل ۱۲۸kbps است/اصلاح بعضی نواقص GPRS

۳۰م دیماه ،

 

معاون همراه اول از افزایش متوسط سرعت GPRS به ۹۱ Kbps، رفع مشکل دسترسی به بعضی پایگاه اینترنتی‌ها از جمله ایمیل و کاهش قطعی اینترنت خبر داد و گفت: در ۶ ماه آینده سرعت GPRS همراه اول به بالاترین حد در نسل ۲٫۷۵ موبایل می‌رسد.
 
به گزارش FarsNews همراه اول ۱۹ دی ماه سیستم سرویس GPRS خود را در سراسر کشور ارتقاء داد.
 
همراه اول ضمن اعلام خبر توقف فعال‌سازی سرویس و بسته‌های GPRS و MMS از مشترکان خود خواسته بود در زمان انجام عملیات ارتقا از GPRS استفاده نکنند و پیش بینی شده بود که در مدت انجام این عملیات بسته به انجام عملیات در هر استان‌ GPRS و MMS استان قطع و وصل شود.
 
در رابطه با ارتقاء این سرویس و نتایجی که این ارتقاء در بهبود وضعیت سرویس اینترنت همراه اول داشته گفت‌وگویی با غالب حریری معاون نظارت و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) انجام داده‌ایم.
 
مهم‌ترین خبر حریری در این گفت‌وگو افزایش میانگین سرعت GPRS همراه اول از زیر ۸۰ کیلو بیت بر ثانیه به ۹۱ کیلوبیت بر ثانیه بود که توضیح داد: در شرایط مناسب سرعت به ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه نیز می‌رسد؛ در تکنولوژی نسل فعلی همراه اول قابلیت بیش از سرعت ۱۲۸ Kbps وجود ندارد و رسیدن به سرعت بالای ۱۰۰ Kbps به واقع مشترکان را راضی می‌کند.
 
وی همچنین در مهم‌ترین بخش از سخنان خود از کاهش شکایات مردمی از نواقص GPRS همراه اول، رفع مشکل دسترسی به بعضی پایگاه اینترنتی‌ها از جمله سرویس ایمیل، کاهش قطع و وصلی GPRS و افزایش پایداری ارتباط مشترک با اینترنت سخن گفت و وعده داد: با تکمیل نهایی پروژه ارتقاء سیستم GPRS همراه اول در ۶ ماه آینده به بالاترین حد ممکن در نسل ۲٫۷۵ موبایل خواهد رسید.
 
*آغاز ارتقاء GPRS همراه اول از سال قبل/ تجهیزات core شبکه نوسازی شد
 
غالب حریری در خصوص عملیات ارتقاء اخیر در سیستم GPRS و تاثیرات این ارتقاء، اظهار داشت: همراه اول اذعان دارد که مشکلاتی در بخش GPRS وجود داشت و یک سال پیش به این نتیجه رسید که تجهیزات GPRS همراه اول نیازمند به روز رسانی است.
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات سیار توضیح داد: GPRS به ۲ بخش core و رادیویی تقسیم می‌شود. در گام اول ارتقاء سرویس GPRS تصمیم به نوسازی بخش core شبکه گرفته شد و به این ترتیب عملیات نوسازی سوئیچ‌های شبکه بخش core و  افزایش ظرفیت در این بخش در دستور کار قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: به این ترتیب پروژه ارتقاء سرویس GPRS همراه اول از یک سال پیش و از بخش core شبکه آغاز شد و تجهیزات لازم خریداری گردید. از اواخر تابستان نیز توانستیم شبکه را برای ورود تجهیزات تازه در بخش core آماده کنیم.
 
حریری گفت: هر سرویس مخابراتی با ۳ شاخص اصلی «دسترسی»، «ظرفیت» و «پایداری» ارزیابی می‌شود که با انجام عملیات ارتقای اخیر در سرویس GPRS این ۳ شاخص افزایش چشمگیری یافته است.
 
*مرحله دوم، اتصال بخش رادیویی به core تازه؛ ۵۰ درصد کار انجام شد
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه همراه اول تأکید کرد: با پایان مرحله اول و اتمام نوسازی سوئیچ‌های شبکه core و افزایش ظرفیت در این بخش، هم‌اکنون تجهیزات core سیستم GPRS تازه شده است.
 
وی ادامه داد: پس از پایان این مرحله باید در گام دوم تجهیزات رادیویی نیز به تجهیزات تازه شده core متصل شود و سرانجام در مرحله آخر در بخش رادیویی بهینه‌سازی انجام خواهد شد.
 
حریری توضیح داد: پس از تازه شدن تجهیزات core از یک ماه و نیم پیش اتصال تجهیزات رادیویی به تجهیزات تازه core آغاز شده است؛ هم‌اکنون ۵۰ درصد کار جابه‌جایی انجام شده و ظرف یک ماه و نیم دیگر نیز ۵۰ درصد باقی مانده کار نیز انجام خواهد شد.
 
*مرحله سوم، بهینه سازی شبکه رادیویی GPRS پس از تکمیل مرحله دوم
 
وی در خصوص مرحله سوم و مرحله بهینه سازی بخش رادیویی GPRS تأکید کرد: عملیات بهینه‌سازی شبکه رادیویی GPRS همراه اول پس از اتصال ۵۰ درصد باقی مانده تجهیزات رادیویی به core آغاز خواهد شد.
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه همراه اول خاطر نشان کرد: انجام عملیات بهینه‌سازی درازمدت خواهد بود. اما با توجه به تشدید حساسیت هیئت مدیره همراه اول بر موضوع GPRS پیش‌بینی می‌کنیم پس از ۴ تا ۶ ماه آینده خروجی خوبی در رابطه با بهبود سرویس GPRS همراه اول حاصل شود.
 
*ارتقاء میانگین سرعت GPRS همراه اول از ۸۰ به ۹۱ Kbps
 
وی ادامه داد: در نتیجه انجام این عملیات گزارشات و شکایات مردمی از نواقص GPRS در حال کاهش است. دسترسی‌ها راحت‌تر شده و مشکلاتی که به خاظر کندی بعضا در دسترسی مشترکان به بعضی پایگاه اینترنتی‌ها از جمله سرویس ایمیل وجود داشت مرتفع شده است.
 
معاون همراه اول گفت: هم‌اکنون میانگین سرعت گذردهی GPRS (میزان تبادل اطلاعات مشترک با اینترنت) به ۹۱ کیلوبیت بر ثانیه افزایش یافته است و در بعضی شرایط مناسب تا ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه نیز می‌رسد. این در حالی است که در سال قبل متوسط گذردهی  GPRS همراه اول کمتر از ۸۰ کیلو بیت بر ثانیه بوده است.
 
*کاهش قطع و وصل و پایداری بیشتر ارتباط مشترکان با GPRS
 
حریری با اشاره به دیگر نتایج ارتقاء سیستم GPRS همراه اول ادامه داد: در قبل ارتباط مشترکان همراه اول با اینترنت پایدار نبود و قطع و وصل می‌شد اما هم‌اکنون این مشکل قطع و وصل بسیار بهبود پیدا کرده است.
 
معاون نظارت و مدیریت شبکه همراه اول تصریح کرد: در این برهه زمانی GPRS یکی از اولویت‌های کاری همراه اول است و اولین چیزی که در جلسات از ما سؤال می‌شود بحث GPRS و دیتا است.
 
* در نسل فعلی همراه اول سرعت ۱۲۸ Kbps نهایت سرعت خواهد بود
 
وی گفت: هم اکنون همراه اول در voice و sms وضعیت خوبی دارد اما در بحث GPRS نتوانسته در حد نام همراه اول عمل کند.
 
حریری گفت: هم اکنون در حالی که هنوز قسمت رادیویی را بسیار دست نزده‌ایم میانگین سرعت GPRS همراه اول به ۹۱ کیلو بیت بر ثانیه رسیده است و رسیدن به سرعت بالای ۱۰۰ کیلو بیت بر ثانیه به واقع مشترکان را راضی می‌کند.
 
وی خاطر نشان کرد: در نسل فعلی همراه اول سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه نهایت سرعت خواهد بود و نسل ۲٫۷۵ قابلیت بیشتر از این سرعت را ندارد.

 

ایستنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.