همسایگان ایران مرزهای خود را رها کرده‌اند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > دولت – دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تأیید کرد که دستگاه متولی برخورد با اعتیاد به الکل در کشور مشخص نیست.

 رحمانی فضلی، درخصوص تمهیدات ستاد مبارزه با مواد‌مخدر برای مقابله با الکل و الکلیسم گفت: مبارزه با قاچاق مواد الکلی در اختیار نیروی انتظامی قرار دارد و ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی این موضوع نیست. اما اعتیاد به این مواد متولی خاصی ندارد، این در حالی است که از نگاه ما برخوردها باید جدی‌تر شود و با‌برنامه‌ریزی‌ها نوع برخوردها را سنگین‌تر کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه موضوع الکل به اندازه مواد‌مخدر نگران‌کننده نیست، افزود:نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتیم و موضوع را ترسیم کردیم، منتظریم دستور دهد تا دستگاهی متولی برخورد با این موضوع شود. اما عمده اظهارات رحمانی فضلی در این نشست مربوط به آمار کشفیات مواد‌مخدر و برخورد با متخلفان این حوزه بود. آنطور که وزیر کشور خبر داده فقط در ۴‌ماه گذشته حدود ۱۷۵تن انواع مواد‌مخدر و روانگردان‌ها کشف و ضبط شده که ۷۷درصد آن تریاک، ۱۷درصد حشیش، ۴درصد هروئین و مرفین و ۰/۵ درصد هم شیشه بوده است. همچنین در این مدت ۱۱۸هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند که رقم یادشده نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۰درصدی را نشان می‌دهد.

وی جزئیات مربوط به کشف مواد‌مخدر را چنین توضیح داد: راه ورود مواد‌مخدر به ایران معلوم است. ۲هزار کیلومتر مرز وجود دارد که کشورهای همسایه هیچ کنترلی روی آنها ندارند و خودشان نیز به این موضوع اذعان دارند، این در حالی است که میزان کشت مواد‌مخدر ۲۱۰هزار هکتار است که از این زمین‌ها ۵۵۰۰تا ۶۰۰۰تن محصول برداشت می‌شود و ایران مسیر ترانزیت این مواد است.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه از میزان کشفیات رضایت ندارد و برنامه‌های جدی‌تری در این رابطه اجرا خواهد شد، افزود: سال گذشته بیش از ۷۰درصد کشفیات در مناطق مرزی انجام شده است. هرچه میزان ورودی مواد‌مخدر به کشور بیشتر شود، میزان موادی که خرد می‌شود نیز افزایش می‌یابد و البته کشف خرد مواد‌مخدر سخت است. فقط در همین رابطه در ۳‌ماهه ابتدایی سال ۴۲۱۱نفر در ۱۷مرکز نگهداری معتادان پذیرش شده‌اند. دبیرکل ستادمبارزه با مواد‌مخدر همچنین درباره رسیدگی به تخلفات مراکز مجاز ترک اعتیاد گفت: تاکنون با ۹۴۸مرکز غیرمجاز برخورد شده است. براساس گزارش‌ها ۴۰درصد آنها پلمب شده‌اند و ۴۲درصد هم در فرایند اخذ مجوز جدید قرار دارند.

رحمانی فضلی البته با انتقاد از برخی تخلفات کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: متأسفانه گزارش غمباری از تخلفات این مراکز به‌دست ما رسیده که طبق آن برخی‌ها به‌خود اجازه می‌دهند از معتادان بی‌پناه سوءاستفاده کنند. لذا من معتقدم که کسب درآمد با سوءاستفاده از معتادان بی‌پناه، کثیف‌ترین پولی است که می‌توان کسب کرد.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.