همسر فراهانی به آریا خبرداد: محمدفراهانی به کما رفت

خبرگزاری آریا- محمد فراهانی که از او به عنوان آخرین بازمانده از نقاشان قهوه خانه ای یاد می شود روز گذشته به علت شرایط بد جسمانی به کما رفت.
همسر این هنرمند نقاش در پاسخ به خبرنگار آریا از به کما ر فتن محمدفراهانی خبر داد.  محمدفراهانی که از چند روز پیش به علت مشکل گوارشی در بیمارستان بقیهالله (عج) بستری شده است عصر روز گذشته دچار خونریزی معده و ایست قلبی شد که به همت تیم پزشکی قلب او احیا شد اما متاسفانه ساعتی پس از آن این نقاش قهوه خانه ای به کما رفت. محمد فراهانی تنها بازمانده قافله نقاشان قهوه‌خانه‌ای است که روزگاری نه چندان دور نقاشی‌هایشان طرفداران و خریداران بسیاری داشت، در آن روزگاران که بازار این نقاشی‌ها رونقی داشت، سفارش‌های بسیاری با موضوعات مذهبی از جمله عاشورا ، داستان‌های حماسی شاهنامه‌ و آداب و رسوم ایرانی به آن‌ها داده می‌شد و نقالان و راویان با استفاده از تصاویر این پرده‌های بزرگ نقاشی، داستان‌ها و روایات مذهبی و یا بزمی و رزمی را با شور و هیجان روایت می‌کردند.
در آن روزگار رونق نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، محمد مدبر و حسین قوللرآقاسی جلوداران این نوع نقاشی بودند که شاگردان بسیاری را تربیت کردند.
اما با ظهور نقاشی مدرن در ایران و همچنین رواج استفاده از رادیو و تلویزیون، رفته رفته از طرفداران نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای کاسته شد تا جایی که بعدها، این هنر  تنها به واسطه حضور معدود نقاشان قهوه‌خانه‌‌ای، زنده ماند و هر از گاهی از آثار آن‌ها به مناسبت‌های مختلف استفاده می‌شد.  اما در طول سالیان گذشته این هنرمندانی که بعدها از آن‌ها با عنوان نقاشان خیالی‌نگار یاد می‌شد،‌یکی پس از دیگری از دنیا رفتند که از آن جمله می‌توان به عباس بلوکی‌فر، سیدحسن اسماعیل‌زاده (چلیپا)،‌ حسین همدانی،‌ احمد خلیلی و علی‌اکبر لرنی اشاره کرد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.