همکاری های مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت نفت توسعه می یابد

۱۹م اسفند ،

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از تشکیل کارگروه همکاری های مشترک در قالب دو کنسرسیوم در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه­ای با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، روسای ۲۰ واحد دانشگاهی،  مسوولین وزارت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت به منظور توسعه همکاری­های فیمابین دانشگاه و وزارت نفت و همچنین تشکیل دو کنسرسیوم در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت برگزار شد.

دکتر عبدالله افشار معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه اظهار داشت:‌ با توجه به اهداف و سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تغییر مدیریت، باید به سمتی حرکت کنیم که وابستگی این دانشگاه به شهریه دانشجویی کم و یا قطع شود.

وی ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با صنایع را، راه حل قطع وابستگی این مجموعه آموزش عالی به شهریه دانشجویی دانست و افزود: این دانشگاه یک دانشگاه جامع است که همه رشته­ها و گروه­های آموزشی را داراست.

دکتر افشار تصریح کرد:‌تمام تلاش معاونت پژوهش و فناوری این است که بودجه اندکی که از شهریه های دانشجویی به امور پژوهش اختصاص یافته است، هزینه پروژه های تحقیقاتی تقاضا محور شود و از انجام فعالیت­های پژوهشی که صرفاً در چارچوب یک گزارش و تهیه یک مقاله ارائه می شود، پرهیز کند.

وی به بازدید خود از برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اشاره و تصریح کرد: پتانسیل­های زیادی در واحدهای دانشگاهی وجود دارد که متأسفانه بروز نکرده است و سازمانها و نهادهای بیرونی، دانشگاه آزاد را به مثابه یک دانشگاه صرفاً آموزشی می پندارند.

وی افزود: اما واقعیت این است که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری در جهان شناخته شده و بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو در واحدهای مختلف آن مشغول به تحصیل می باشند.

دکتر افشار با تأکید بر اینکه بیشتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دارای امکانات خوب و تجهیزات پیشرفته می باشند، گفت: بزرگترین حسن دانشگاه آزاد اسلامی پراکندگی امکانات علمی، آموزشی و پژوهشی در سطح کشور و همچنین وجود بیش از ۲۳۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری است که این پتانسیل در هیچ جای دنیا و در هیچ دانشگاهی در کشور وجود ندارد.

وی اظهار داشت:‌ باید ظرفیت ها و تواناییهای  واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور را شناسایی کنیم و از آنها در جهت حل مسائل و مشکلات جامعه به خصوص در شرایط فعلی که شرایط حساس و ویژه ای است، بهره برداری کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در این راستا جلساتی را با مسوولین وزارت نفت به منظور استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های این دانشگاه برگزار کردیم که نهایتاً تشکیل کنسرسیوم در ارتباط با پروژه های نفتی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که دارای امکاناتی مرتبط نظیر اعضای هیات علمی، رشته های آموزشی، دانشجو ، امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی و غیره می باشند،‌ پیشنهاد شد.

دکتر افشار با بیان اینکه تشکیل یک کنسرسیوم از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی یک ایده مبارک و آغاز بسیار خوبی برای بهره مندی از امکانات و ظرفیت های این دانشگاه است،  خاطر نشان کرد: در این کنسرسیوم هر واحد دانشگاهی مسووولیتی بر عهده دارد و تیمی را تشکیل خواهد داد.

وی اظهار امیدواری کرد که تشکیل این کنسرسیوم منشأ خیری در کشور شود.

در ادامه این جلسه، دکتر محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه اقتصاد منابع طبیعی مثل نفت و گاز کاملاً با اقتصاد بنگاهی متفاوت است، گفت:‌هر بشکه ای که از منابع نفتی و گازی استخراج می کنیم، سبب می شود این منابع کمیاب تر و قیمت آن افزایش یابد.

وی تصریح کرد‌: عوامل سیاسی و اقتصادی و بی بدیل بودن بحث انرژی در رفاه اجتماعی،‌ منابع نفتی و گازی را به فراتر از یک کالای اقتصادی تبدیل کرده است و به عنوان یک مقوله سیاسی و راهبرد در حیات بشری شناخته می شود به طوری که بشر زندگی بدون این انرژی ها را نمی تواند تصور کند.

مقدم افزود: سهم نفت و گاز در سبد مصرف انرژی دنیا، ۶۰ درصد است که همچنان نفت بیشترین سهم را دارد.

معاون پژوهشی وزارت نفت با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ویژگیهای منحصر به فردی دارد که در دانشگاه های دولتی وجود ندارد، گفت:‌ دانشگاه آزاد یک دانشگاه منضبط و مشتری محور است.

وی افزود: تشکیل کنسرسیوم در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت در دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل منضبط و مقرراتی بودن این دانشگاه سریعتر نتیجه می دهد.

دکتر مقدم با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در تشکیل کنسرسیوم در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت موفق تر از دانشگاه های دولتی مسیر را طی می کند، گفت:‌ به شرطی یک کارگروه تشکیل دهد و از آن به عنوان یک راهبرد تلقی کند.

در ابتدای این جلسه، دکتر خسرو دانشجو رئیس واحد علوم و تحقیقات تهران با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت های فراوانی است، اظهار داشت: اگر تلاشها و فعالیتهای دانشگاه­ها نتواند مشکلی از مشکلات جامعه و بشریت را حل کند،  آن دانشگاه نتوانسته رسالت اصلی خود را به درستی به انجام برساند.

وی افزود: برگزاری چنین جلساتی آغاز خوبی در عرصه های علمی برای حل مشکلات کشور و بشریت است.

بر اساس این گزارش، کنسرسیوم دانشگاهی در دو بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز با هدف ایجاد، تقویت و به کارگیری ظرفیت های علمی و فناوری موجود در دانشگاه ها و مراکز علمی ـ تحقیقاتی کشور به عنوان پشتیبان حرکت علمی ـ صنعتی دانش بنیان در حوزه ی نفت وگاز، تجمیع امکانات، تجیهزات و نیروی انسانی متخصص و به کارگیری آنها برای انجام پژوهش و مطالعات مربوط به مخازن نفت و طراحی یک پالایشگاه تشکیل می شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.