همکاری های فرهنگی ایران با موزه ملی گرجستان گسترش می یابد

به گزارش ایرنا، مجید صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان در بازدید از موزه هنرهای شرقی گرجستان، گفت: تاکنون همکاری های فرهنگی و علمی بین مراکز مرتبط و همچنین موزه های مختلف دو کشور خوب انجام شده است.

وی از آمادگی سفارت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با موزه هنرهای شرقی گرجستان خبر داد و افزود: پیش از این، دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه ها، دوره های آموزشی و مرمت، انجام بازدیدهای مختلف از موزه های دو کشور و حضور کارشناسان و متخصصین در همایش ها و نشست های علمی، همکاری های خوبی داشته اند.

‘لرد کیپانیدزه’رییس موزه ملی گرجستان نیز با استقبال از حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و ‘ احسان خزاعی ‘ رایزن فرهنگی ایران در این موزه، یادآور شد: همکاری های فرهنگی می تواند ملت ها را به هم نزدیک کند و وجود آثار و اشیا ایرانی در حفاری مناطق مختلف گرجستان، همکاری دو کشور را در این زمینه بیش از پیش ضروری کرده است.

وی گفت: موزه ملی گرجستان موفق شده با بازسازی ساختمان جدید موزه و اختصاص فضای مناسب، اهمیت هنرهای شرقی بویژه تاریخ و تمدن ایران را به نمایش گذارد.

پیشینه تاسیس نخستین گنجینه گرجستان به ۱۹۰ سال قبل برمی گردد و در بخش هنرهای شرقی موزه ملی گرجستان بیش از سه هزار آثار و اشیا ایرانی منحصر به فرد از دوره های باستانی هخامنشیان تا معاصر وجود دارد که زینت بخش این موزه است.

بسیاری از آثار کشف شده در حفاری های نواحی غربی و شرقی گرجستان، شامل یادگارهای معماری، ظروف و کوزه های سفالی منقوش به خطاطی های زیبای فارسی و اشعار شاهنامه و همچنین کتیبه های مختلف مساجد است.

تابلوهای نقاشی دوره قاجار، قرآن های قدیمی، نقاشی روی شیشه، ظروف فلزی با سبک های مختلف، آثار چوبی، فرش و پارچه های دستباف و نفیس، کاشی های دارای طرح های اسلامی، شمشیر، سپر، کلاهخود و ظروف شیشه ای و سنگی از جمله آثار هنری تاریخ و تمدن ایران زمین در موزه هنورهای شرقی گرجستان است.

خاورم/۱۱۰۸**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۷۶۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.