همه آنچه باید در مورد هاردها بدانید

اردیبهشت ۱۴۰۳

به‌طور کلی هارددیسک‌ها در دو نوع داخلی و خارجی و یا به اصطلاح Internal و External دسته‌بندی می‌شوند. این نام‌گذاری تفاوت اصلی آن‌ها را که همان نحوه کاربردشان است، به خوبی نشان می‌دهد.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، هارد یکی از وسایلی که این روزها بسیار از آن استفاده می گردد. با توجه به افزایش سایز برنامه ها دیگر نمیتوان از هاردهای کوچک استفاده نمود از این رو حجم هارد یکی از مهمترین مواردی است که باید دقت داشته باشید. اگر در عرصه سخت افزار تازه کار میباشید باید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع هارددیسک

به‌طور کلی هارددیسک‌ها در دو نوع داخلی و خارجی و یا به اصطلاح Internal و External دسته‌بندی می‌شوند. این نام‌گذاری تفاوت اصلی آن‌ها را که همان نحوه کاربردشان است، به خوبی نشان می‌دهد. هارددیسک‌های اینترنال همان هارددیسک هایی می باشند که در زمان خرید یک سیستم به عنوان یکی از قطعات سخت‌افزاری اصلی معرفی می‌شوند و کاربر باید آن را خریداری کند.

در قبل این هارددیسک‌ها در ظرفیت‌های بسیار پایین مانند ۱۰، ۴۰ و ۸۰ گیگابایت در بازار عرضه می‌شد اما طی سال‌های اخیر میزان ظرفیت آن‌ها افزایش یافته و در واحدهای ۳۲۰ و ۵۰۰ گیگابایت و بیشتر نیز عرضه می‌شوند. هم اکنون هارددیسک‌های تولید شده در شرکت‌های “سامسونگ”، “مکستور” و “وسترن” به عنوان معروف‌ترین برندهای این سخت‌افزار به شمار می‌آید.

هارددیسک‌های خارجی

اما هارددیسک‌های اکسترنال که طی چند سال قبل در بازار رایانه ایران نیز جایگاه خوبی برای خود پیدا کرده است، دارای ویژگی خاصی است که آن را از نوع اینترنال آن متمایز می‌سازد. این که شما بتوانید حجم بالایی از اطلاعات را در حافظه‌ای دیجیتالی ذخیره کنید و همواره همراه خود داشته باشید، ویژگی خاص این نوع هارددیسک است. منظور از حجم زیاد اطلاعات دو، چهار، هشت ویا ۱۶ گیگابایتی که با استفاده از حافظه‌های فلش می‌توان جابه‌جا کرد نیست. منظور حداقل ۲۵۰، ۳۲۰ و ۵۰۰ گیگابایت و در مواردی یک، ۱٫۵ و ۲ ترابایت اطلاعات است. این‌ها برخی از ظرفیت‌های تعریف شده برای هارددیسک‌های طراحی و عرضه شده در بازار است که امروزه مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد.

استفاده از نوع اکسترنال

در استفاده از هارددیسک‌های اکسترنال، کاربران با دو حالت مواجه خواهند شد. حالت اول شرایطی است که هارددیسک اکسترنال همانند حافظه‌های فلش و فقط با استفاده از یک قطعه کابل USB به رایانه متصل می‌شود که به راحتی زمینه تبادل اطلاعات میان آن و هارددیسک اینترنال سیستم به وجود می‌آید. البته باید به این نکته اشاره کرد که در برخی از این نوع هارددیسک‌ها کابل اتصال‌دهنده عنوان شده دارای دو پورت USB است که برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز در هارددیسک اکسترنال تعبیه شده است.

حالت دوم شرایطی است که هارددیسک اکسترنال شما برای استفاده به اتصال مجزا به برق نیاز دارد. در این نوع هارددیسک‌ها که معمولا ظرفیت‌های بالای یک ترابایت دارند به دلیل نوع طراحی و ساختار تامین انرژی الکتریکی، آداپتوری تعبیه شده است که در کنار اتصال کابل USB به سیستم، برق مورد نیاز در هارددیسک را به‌طور جداگانه تامین کند.

کدام اکسترنال مناسب‌تر است؟

اما این که برای خرید یک هارددیسک اکسترنال کدام یک از انواع آن را انتخاب کنید موضوعی است که به زمینه کاربرد و سلیقه شما بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید از هارددیسک اکسترنال به عنوان حافظه‌ای همیشه همراه و پرکاربرد استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود نوع بدون آداپتور آن را که از نظر ساختار فیزیکی نیز اندازه و ابعاد معقول‌تری دارد، انتخاب کنید.

این نوع هارددیسک به سادگی و همانند یک کتاب کوچک در کیف شما جای می‌گیرد و علاوه بر آن به سادگی و بدون نیاز به ابزار کمکی، فقط با اتصال کابل USB به سیستم، نیاز شما را رفع می‌کند اما اگر هدف شما از خرید یک هارددیسک اکسترنال فقط و فقط ذخیره‌سازی اطلاعات و بایگانی کردن آن‌ها باشد و از طرف دیگر جابه‌جا کردن هارددیسک برای شما اولویت ندارد، پیشنهاد می‌کنیم از نوع آداپتوری آن که ظرفیت بیشتری دارد استفاده کنید.

این نوع هارددیسک اگر چه از نظر ابعاد کمی بزرگ‌تر از هارددیسک‌های مشابه است اما دارای حجم ذخیره‌سازی بالاتری است که می‌توان این ویژگی را به عنوان مزیت برجسته این نوع هارددیسک برشمرد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که تفاوت قیمت هارددیسک‌های اینترنال و اکسترنال گاهی سبب می‌شود که کاربران حرفه‌ای از نوع اینترنال به عنوان اکسترنال استفاده کنند.

در این شرایط کاربران با هزینه کم‌تر، هاردیسک اینترنال با ظرفیت بالایی را تهیه می‌کنند و پس از ذخیره‌سازی اطلاعات روی این هارددیسک، آن را از سیستم جدا و همانند یک هارددیسک اکسترنال نگهداری می‌کنند. نکته قابل توجه در این نوع کاربری این است که اتصال مجدد این هارددیسک به سیستم و استفاده از اطلاعات ذخیره شده روی آن نیازمند داشتن مهارت و توانایی کار با سخت‌افزار است که انجام آن را برای کاربران مبتدی دشوار می‌سازد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.