همه باهم دور یک سفره

همه باهم دور یک سفره

قدیم ترها، هنگام ناهار و شام اعضای خانواده دور هم جمع می شدند و کنار هم یک وعده غذای خوشمزه و سالم را نوش جان می کردند، اما این روزها کمتر کسی است که به فکر چیدن یک سفره زیبا و رنگارنگ باشد تا همه دور آن بنشینند و با هم غذای شان را بخورند. با این حال، خوب است کمی بیشتر به این موضوع دقت کنیم چون متخصصان ده ها دلیل برای شما می آورند تا ثابت کنند صرف غذا همراه با سایر اعضای خانواده به نفع سلامت همه است.

اول از همه باید به یاد داشته باشید این وعده های غذایی که همراه با بقیه میل می شود، معمولاً مغذی تر و سالم تر از غذاهایی است که فرد تنها آنها را می خورد. علاوه بر این، بچه هایی که تعداد وعده های بیشتری را کنار خانواده شان هستند، کمتر احتمال دارد سراغ غذاهای مضر بروند و تمایل بیشتری به مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار دارند. در ضمن این بچه ها وقتی به دوران نوجوانی می رسند، کمتر به سیگار رومی آورند و از رژیم غذایی سالمی هم پیروی می کنند.

مصرف وعده های غذایی در کنار اعضای خانواده به بهبود روابط خانوادگی شما کمک زیادی می کند و این مساله با بزرگ تر شدن بچه ها اهمیت بیشتری پیدا می کند.

● با هم غذا بخورید

حتماً خیلی سخت است که در طول روز و میان همه کارهایتان، زمان کافی برای تهیه غذا پیدا کنید و بتوانید همراه با بقیه، چند دقیقه ای در آرامش غذایتان را میل کنید، اما بد نیست برای رسیدن به این هدف، مراحل زیر را امتحان کنید؛

ـ برنامه ریزی داشته باشید. اولین و یکی از مهم ترین بخش ها برای این کار برنامه ریزی است؛ تقویم را بردارید و از روی آن مشخص کنید کدام یک از روزهای هفته همه اعضای خانواده کنار هم هستند. حالا که روزها مشخص شد، موانع را پیدا کنید و ببینید چه عواملی باعث می شود شما نتوانید بیشتر کنار هم باشید؛ مثلاً برخی می گویند فرصت کافی برای پخت غذا ندارند، عده ای از برنامه های شلوغ کاری شکایت می کنند و برخی هم نبودن مواد اولیه تهیه غذا را عامل اصلی این مساله می دانند. وقتی موانع را پیدا کردید، با همفکری سایر اعضای خانواده به دنبال راهی برای برطرف کردن آنها باشید.

ـ غذا را با هم آماده کنید. زمانی که همه مواد اولیه برای تهیه غذا فراهم شد، از بچه ها هم در تهیه آن کمک بگیرید. بچه های بزرگ تر می توانند کارهای بیشتر و مهم تری انجام دهند و کوچک ترها هم کارهایی در حد خودشان، اما هر کاری که انجام دهند، مهم است و ارزشمند. مثلاً بچه هایی که در سنین پیش از دبستان یا دبستان هستند، می توانند میز را بچینند، نوشیدنی را داخل لیوان ها بریزند و… بچه های بزرگ تر هم می توانند کارهای دیگری مانند مخلوط کردن مواد اولیه، درست کردن سالاد، شستن ظروف و… را به عهده بگیرند. فقط یادتان باشد وقتی بچه ها در تهیه غذا به شما کمک می کنند، حتما از آنها تشکر کنید و به کمک عباراتی مانند متشکرم، لطفا و… به آنها نشان دهید چطور باید با دیگران برخورد کنند.

ـ تا می توانید از این با هم بودن، لذت ببرید. حتی اگر تمام مدت صرف شام فکرتان مشغول است و به کارهایی فکر می کنید که بعد از شام باید انجام شود، سعی کنید در طول مدت صرف شام خیلی روی آنها تمرکز نکنید. بگذارید ساعات صرف شام برای همه اعضای خانواده دلنشین و آرامش بخش باشد و بعد از گذراندن یک روز سخت کاری، از این همراهی و حضور لذت ببرید.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.