همه تکذیب‌های دو پهلوی انتخاباتی

مجله مهر: از مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور گرفته تا محمدباقر قالیباف شهردار تهران و وزاری خارجه دولت سازندگی، اصلاحات و دولت احمدی نژاد همه در طیف نامزدهایی قرار گرفته اند که تکذیب ورودشان به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، خود بر ابهامات افزوده است. حتی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که ورودش را با انتشار یادداشتی و سپس گفت وگوهایی، قطعی کرده بود، حالا اعلام کرده است که تصمیمی برای کاندیداتوری نگرفته است.

به وقتش توضیح می دهم

در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل هم حرف و حدیث درباره ورود وزیر کشور برکنار شده دولت نهم زیاد بود. حتی ستاد انتخاباتی او هم تشکیل شد، اما در انتخابات نامزد نشد. این بار هم گفته شد که ستاد انتخاباتی پورمحمدی به ریاست محمد مهدی فقیهی رئیس دفترش تشکیل شده است اما هم روابط عمومی سازمان بازرسی این خبر را تکذیب کرد و هم دفتر حجت الاسلام فقیهی. آنچه که تکذیب شد اما تشکیل ستاد انتخاباتی پورمحمدی بود نه نامزدی اش برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم. پورمحمدی خود نیز در مواجهه به این پرسش که آیا وقتش رسیده که در انتخابات شرکت کنید گفته بود «بنده هیچگاه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را نفی نکرده‌ام ولی به وقتش اعلام خواهم کرد و الآن وقتش نرسیده است.»

تکذیب به شیوه وزیران خارجه

از علی اکبر ولایتی، کمال خرازی و علی اکبر صالحی وزیران امور خارجه دولت هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد هم به عنوان پتانسیل های ریاست جمهوری آینده یاد می شود که هر یک به شیوه خودشان این شایعه را تکذیب کرده اند.  دفتر کمال خرازی رئیس و عضو شورای راهبردی روابط خارجی که رسانه های اصلاح طلب از او به عنوان گزینه این طیف برای ریاست جمهوری آینده یاد کرده بودند از اساس این شایعه را تکذیب کرده است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه دولت دهم نیز در پاسخ به این سؤال که آیا شما کاندیدای ریاست جمهوری خواهید شد یا خیر جمله جالبی به زبان آورده است. او از خبرنگار سوال کننده پرسیده که آیا به من می‌آید که کاندیدای ریاست جمهوری شوم؟ و سپس گفته که کاندیداتوری برای ریاست جمهوری لیاقت می‌خواهد.

اما علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل مانند مصطفی پورمحمدی پاسخ به سوال درباره ریاست جمهوری اش را وقت دیگری موکول کرده و گفته که فعلا در این باره اظهار نظر نمی‌کند.

فرصت زیاد است

بعد از شکست غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم در کسب کرسی ریاست مجلس نهم حالا از او هم به عنوان یکی از گزینه های ریاست جمهوری یاد می شود. او در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این باره گفته که هنوز به جمع بندی نرسیده است،  فرصت زیادی برای تصمیم‌گیری هست؛ عجله نکنید.

دردسرهای مشاور

ماجرای گفت وگوی محمد نبی رودکی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم و مشاور شهردار تهران، دردسرهایی برای محمد باقر قالیباف درست کرد. نبی رودکی از حضور قطعی شهردار تهران در انتخابات خبر داده بود اما بلافاصله روابط عمومی شهرداری تهران اعلام کرد که مطالب مطروحه در مصاحبه مشاور پدافند غیرعامل شهرداری تهران نظرات و علاقه مندی‌های شخصی مشاور محترم بوده و ارتباطی با دیدگاه‌های شهردار تهران ندارد. در اطلاعیه روابط عمومی شهرداری تهران ذکر نشد که بالاخره قالیباف نامزد می شود یا نه! بعید به نظر می رسید که نبی رودکی مشاور نزدیک شهردار تهران بدون هدف آن گفت وگو را انجام داده باشد. همان گفت وگو نشان داد که رسانه‌های نزدیک به دولت مترصد اعلام حضور شهردار تهران برای انتخابات هستند تا گزارش‌های تخریبی را درباره او شروع کنند. شاید مشاوران قالیباف دنبال این بودند که برآوردی اولیه از فضای رسانه‌ای له یا علیه شهردار داشته باشند و چه ترفندی بهتر از اعلام زودهنگام یک ورود!

روحانی: خیر

پاسخ یک کلمه ای حسن روحانی رایزن اسبق هسته ای کشورمان و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به شایعه نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در نوع خود جالب بود. از او وقتی پرسیده شد آیا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ای دارید یک کلمه جواب داد: خیر!

جالب تر از تمامی این ها طیف موتلفه است که از زبان اسدالله بادامچیان قائم مقامش اعلام کرده است اگر نامزدشان را رو کنند، بقیه نامزدها به نفع او کنار می کشند. در حالی که هنوز این طیف ظاهرا در درون خود به توافق نرسیده است. از یک سو نام از حسن غفوری فرد از اعضای شاخص این طیف خود را منتظر اعلام موضع علی لاریجانی کرده و گفته که اگر لاریجانی نیاید، من می آیم، و از سوی دیگر صحبت هایی برای ورود منوچهر متکی از طرف این طیف می شود. لاریجانی هم اخیرا اعلام کرده است که تصمیمی برای ریاست جمهوری ندارد. محسن رضایی هم که تحرکات رسانه ایش در روزهای اخیر تعبیر به اعلام حضور زودهنگام شده بود در اطلاعیه اعلام کرد که هنوز تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست جمهوری نگرفته و درحال مطالعه و مشورت با صاحب نظران، کارشناسان و مسئولین مربوطه است در صورتی که به این تصمیم برسند در موقع مناسب آن را صریحا اعلام خواهد کرد.

باید منتظر شد و دید تا خردادماه سال آینده، چه اسامی و چه روایت هایی را به این لیست و این فهرست می توان اضافه کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.