همه دلایل استعفای نخست‌وزیر ارمنستان

یک کارشناس حوزه قفقاز با تشریح ابعاد و دلایل استعفای نخست‌وزیر ارمنستان گفت: او اطمینان دارد که مجددا می تواند آراء لازم را کسب کند و با این اقدام قصد دارد فشارها را برداشته و بگوید علیرغم مخالفت‌ها رای آوردم.

سید محمدرضا دماوندی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان و تحولات داخلی این کشور اظهار کرد: استعفای پیش از موعد نیکول پاشینیان با اطمینانی که نسبت به رای آوری در محاسبات خودش دارد، این مفهوم را القا می کند که او می‌خواهد فشارها را بردارد و بگوید با وجود مخالفت‌ها استعفا می‌دهم تا تکلیف مشخص شود.

وی تصریح کرد: پاشینیان زمانی که روی کار آمد شعارهایی مانند مبارزه با فساد، توجه به رای مردم و حضور و مشارکت مردم را مطرح کرد و سه سال پیش توانست با شعار مبارزه با فساد قدرت را به دست آورد، در حال حاضر او استعفا داده و در محاسبات خودش معتقد است که مردم کماکان به آنها اقبال دارند و اکنون هم با قاطعیت یقین دارد که مجددا رای می آورد.

این کارشناس حوزه قفقاز در ادامه به نقش قدرت‌های خارجی در تعاملات ارمنستان اشاره کرد و گفت: قدرت‌های خارجی به ویژه روسیه و آمریکا عامل تعیین کننده در ارمنستان هستند. در واقع هنوز هم روسیه ارمنستان را بخشی از خودش می داند. از سوی دیگر لابی قدرتمند ارمنی طی ۱۰۰ سال اخیر با آمریکا تعامل ویژه ای داشته است و با روی کار آمدن بایدن هم که نوع ادبیاتش با ترامپ متفاوت است و پیامی هم که اخیرا در سالگرد نسل کشی ارامنه منتشر کرد نشان داد که آمریکا توجه ویژه ای به ارمنستان دارد. گرچه برخی معتقدند این اقدام بایدن به نوعی برای مقابله با ترکیه بوده است.

دماوندی افزود: به نظر می رسد در وضعیت موجود نیکول پاشینیان می تواند از بیانیه بایدن بهره برداری کند و به عنوان برگ برنده‌ای از آن استفاده کند گرچه می‌دانیم دیاسپورای  ارمنی بیرون از ارمنستان بسیار قوی هستند و بر روی کار آمدن پاشینیان هم نقش داشتند.

وی با اشاره به ارتباط پاشینیان با پوتین هم اظهار کرد: همگان می دانند روسیه می تواند معادلات را در ارمنستان تحت تاثیر قرار دهد. گرچه دلخوری هایی وجود داشت مبنی بر اینکه تسلیحات روسی در جنگ با آذربایجان ناکارآمد بوده  و بلافاصله تکذیب شد اما روسیه هم نسبت به این مسئله واکنش هایی را نشان داد با این پیام که پابرجایی در عرصه سیاسی ارمنستان با میل و نظر آنها است.

این پژوهشگر حوزه قفقاز تصریح کرد: بنابراین پاشینیان در وضعیت بندبازی قرار دارد که نه می تواند کاملا به سمت آمریکا متمایل شود نه به سمت روسیه، زیرا پشتوانه دیاسپورا بیرون از آمریکا را از دست می دهد. بنابراین حد وسط رفتار می کند تا حمایت دو جانبه را داشته باشد.

دماوندی همچنین بیان کرد: به نظر می‌رسد روسیه نظر مخالفتی به ادامه حکومت پاشینیان ندارد. آمریکایی‌ها هم اصلا مخالفتی نشان نداده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در انتخابات پیش از موعد، پاشینیان دوباره اکثریت را به دست خواهد آورد.

این پژوهشگر حوزه قفقاز درباره موقعیت ارمنستان و توجه به ظرفیت های آن از سوی ایران گفت:  باید اهمیت کشورهای پیرامونمان، خصوصا قفقاز را به درستی تشخیص دهیم. قابل انکار نیست که منطقه قفقاز، به خصوص قفقاز جنوبی، منطقه بسیار با اهمیتی است و کشورهای دیگر به این منطقه توجه کافی دارند و جایگاه ویژه‌ای را در حوزه سیاست خارجی‌شان به آن می‌دهند.

وی در ادامه درمورد موضع ایران نسبت به استعفای نخست وزیر ارمنستان نیز اظهار کرد: زمانی که پاشینیان در صدد توسعه روابط با رژیم صهیونیستی بود ایران نگرانی های خود را منتقل کرد و زمانی هم که جنگ با آذربایجان اتفاق افتاد و با شکست ارمنستان به پایان رسید، ایران این پیام را مطرح کرد که همکاری شما با اسرائیل نتیجه اش اینگونه است. زیرا اسرائیل  با آذربایجان دارای روابطی است و در جنگ هم از آذربایجان حمایت کرد و همین مسئله باعث شد تا ارمنستان از اسرائیل فاصله گرفته و به سمت ایران متمایل شود.

دماوندی در پایان خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی ایران موضع رسمی گرفته و اعلام می کند که از موضع داخلی ارمنستان با رای مردم حمایت می کند اما به نظر می رسد باید به زمان انتخابات نزدیک شویم تا اگر مهره سیاسی قابل توجهی در عرصه انتخابات حضور پیدا نکرد، ایران ادامه کار با پاشینیان را ترجیح می دهد زیرا در مدتی که او روی کار بوده نسبت به رویکردها و رفتارهای پاشینیان آگاهی پیدا کرده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.